Addoptics ontvangt investering voor ontwikkeling klantspecifieke lenzen

Alexander Pil
19 september

Startup Addoptics heeft een innovatieve methode ontwikkeld die de kleinschalige fabricage van klantspecifieke lenzen voor bijvoorbeeld smartphones of verlichting terugbrengt van zes weken naar zes dagen. Om deze 3d-printtechniek verder te kunnen ontwikkelen en te valideren met pilotklanten ontvangt het Rotterdamse bedrijf een investering van 300 duizend euro uit investeringsfonds Uniiq.

Vlnr: Thijs van den Munckhof (Uniiq), Lucas Klamer (Addoptics), Barbara Kathmann (wethouder Rotterdam), Joris Biskop (Addoptics), Liduina Hammer (Uniiq). Foto: Angie Moonen Peralta/Daniel Verkijk

Of het nu gaat om de ontwikkeling van de nieuwste smartphone, een hartkatheter met camera, straatverlichting of koplampen voor auto’s, aan al deze eindproducten komen lenzen te pas. Lenzen vormen de basis voor vrijwel alle optische systemen en toepassingen. Vroeg in elke ontwikkelcyclus van nieuwe producten zijn prototypes van optische componenten nodig. Hiervoor worden vaak standaardlenzen gebruikt die op voorraad zijn, maar niet voldoen aan de specifieke wensen voor het eindproduct. Of de producent laat speciale prototypes ontwikkelen van op maat gemaakte lenzen. De productie hiervan duurt zes tot acht weken en de garantie dat het prototype werkt, is er niet, waardoor de ontwikkelperiode flink kan oplopen.

Omdat time-to-market cruciaal is, groeit de wens naar kortere ontwikkelcycli en meer designvrijheid. Addoptics heeft een snelle en flexibele vervaardiging van lenzen voor klantspecifieke optische componenten ontwikkeld. Het bedrijf kan lenzen maken mede met behulp van 3d-printtechnologie op basis van door klanten aangeleverde specificaties. En in plaats van zes weken maakt Addoptics de lenzen in slechts zes dagen.