Als je alles al weet, hoe leer je dan ooit iets nieuws?

In een krappe arbeidsmarkt werken bedrijven harder dan ooit om medewerkers te behouden en nieuw talent aan te trekken. Reinier Perquin, softwaremanager bij Thermo Fisher, is van mening dat het bieden van opleidingsmogelijkheden aan zijn medewerkers niet alleen helpt om nieuw personeel aan te trekken, maar ook zijn mensen fris houdt.

Collin Arocho
29 november

Thermo Fisher Scientific, een multinational in de ontwikkeling van biotechnologische producten, heeft wereldwijd meer dan zeventigduizend mensen in dienst. Hoe slaagt een bedrijf met zo’n grote wereldwijde aanwezigheid erin om zijn werknemers te behouden en voortdurend nieuwe medewerkers aan te trekken? Volgens Reinier Perquin, manager van de softwaregroep op het Eindhovense kantoor, is de grootste aantrekkingskracht voor ingenieurs de mogelijkheid om aan baanbrekende projecten te werken. Een voorbeeld: met behulp van geavanceerde software helpen om het probleem van wereldwijde ziekten op te lossen. Om deze getalenteerde ingenieurs aan boord te krijgen, is investeren in zowel technische als sociale training een waardevol instrument, stelt Perquin.

Reinier Perquin: ‘Een blik van buitenaf kan zeer nuttig zijn. Daarom stimuleren we externe trainingen.’ Foto: Vincent van den Hoogen

Als manager binnen de Eindhovense r&d-afdeling van Thermo Fisher is Perquin heel regelmatig op zoek naar nieuwe aanwas voor de softwaregroep. Wat hem opviel tijdens die gesprekken is dat trainingsbudgetten steeds belangrijker zijn om potentiële collega’s aan te trekken. ‘In sommige interviews is het een van de eerste vragen die de kandidaten stellen. Dat zien we steeds meer. We bieden weliswaar geen individuele trainingsbudgetten aan, maar we begrijpen zeker hoe belangrijk dat kan zijn. Daarom hebben we een groepsbudget dat specifiek is bedoeld om onze medewerkers aan te moedigen om gebruik te maken van de trainingsmogelijkheden’, legt Perquin uit.

Geeft u de voorkeur aan interne of externe trainingen?

‘We bieden het onze medewerkers allebei aan, maar een blik van buitenaf kan zeer nuttig zijn en daarom stimuleren we externe trainingen. Onze medewerkers kunnen zo nieuwe inzichten verwerven en leren over opkomende technologieën en geavanceerde methodes. Op mijn afdeling evolueert de hele softwarearchitectuur voor mijn ogen. Vroeger was alles gesloten, maar nu zie je dingen gebeuren in de cloud of in edge computing. Dat gebeurt omdat nieuwe technologie dat mogelijk maakt. In software moet je voortdurend leren en aanpassen. Dus als je niet in jezelf investeert, dan sta je uiteindelijk stil. Deze trainingen zijn een geweldige manier om vaardigheden te verbeteren en nieuwe oplossingen te leren kennen.’

 advertorial 
Schneider

Monitor uw industriële applicaties op afstand

Dankzij de XIOT Cloud Connected Sensor hebben industriële applicaties nu toegang tot het Internet of Things. De sensor wordt toegepast om een significante of abnormale statusverandering van een technische installatie of industriële toepassing te detecteren. Denk bijvoorbeeld aan de aan/uit-status van een pompinstallatie of de vulgraad van een perscontainer. Lees meer.

Wat is het grootste voordeel van het aanbieden van opleidingen aan uw medewerkers?

‘Mensen zijn vaak heel druk met hun dagelijkse taken. Soms is het goed om naar buiten te gaan en niet alleen aan je werk te denken. Het geeft mensen de kans om niet alleen een pauze te nemen van hun dagelijkse uitdagingen, maar ook om zich te focussen op het verbeteren van hun persoonlijke vaardigheden’, antwoordt Perquin. ‘Het geeft onze ingenieurs ook de mogelijkheid om mensen van andere bedrijven te ontmoeten en een sociaal en professioneel netwerk op te bouwen. Als mensen te lang stilzitten zonder training – vooral extern – blijven ze op een bepaalde manier nadenken binnen hun comfortzones. Voor sommige problemen moet je juist buiten de gebaande paden treden en niet vasthouden aan het motto: ‘We hebben het altijd zo gedaan, dus we blijven het zo doen.’ Dat is de verkeerde mentaliteit. Trainingen helpen om deze manier van denken te ontwrichten.’

Wat voor cursussen kiezen uw werknemers?

‘In de software zien we onze medewerkers vaak kiezen voor een opleiding in ontwerppatronen in opkomende architecturen, zoals Onno van Roosmalen van High Tech Institute die geeft. Je ziet vaak een herhaling van bepaalde softwarepatronen. Door deze patronen gemeenschappelijke namen te geven, waardoor in wezen een uniforme softwaretaal ontstaat, kunnen onze engineers beter communiceren en problemen beter oplossen. Onno en ik hebben een lange geschiedenis die teruggaat tot de universiteit, dus ik ken het niveau van de kennis die wordt aangeleerd en ik weet dat de opleiding voor onze medewerkers gemakkelijk kan worden geaccordeerd.’

Zijn er nog andere trainingen die u gebruikt?

‘Om eerlijk te zijn, besteden we het grootste deel van ons budget aan softskillstrainingen – waarschijnlijk meer dan aan technische trainingen. Mensen die rechtstreeks van de universiteit komen, denken ze dat ze alles weten. Technisch gezien, kunnen deze mensen heel sterk zijn, maar vaak zijn hun sociale vaardigheden hun zwakste plek. Iedereen noemt zichzelf systeemarchitect, maar ik zeg altijd dat een architect geen technicus is. Voor die functie zijn soft skills belangrijker dan een hoog technisch niveau. Als je alles al weet, hoe leer je dan ooit iets nieuws? Soms realiseren ze zich dat niet en hebben ze tijd nodig voor reflectie. Dat is iets waar een softskillstraining ongelooflijk nuttig kan zijn.’

Ziet u een rendement op uw investering? Helpt het de output?

‘Absoluut. Ik zie het totaal niet als drie verloren werkdagen; het is een waardevolle investering, zowel voor het bedrijf als voor het individu. Ik denk dat het helpt in termen van productiviteit, vooral voor wat betreft de soft skills. We zien zeer positieve veranderingen omdat mensen zich realiseren dat als ze iets willen bereiken, ze misschien een andere aanpak moeten kiezen. We zien dat stagiairs na zo’n cursus duidelijker hun ideeën communiceren en beter met collega’s samenwerken waardoor ze veel effectiever worden. Iedereen komt terug met nieuwe ideeën, nieuwe energie en nieuwe inspiratie. Het houdt onze mensen fris.’