Altijd verbonden met je machines in de cloud

Schneider Electric heeft een open, cloudgebaseerd serviceplatform ontwikkeld waarmee machinebouwers en eindgebruikers hun systemen op afstand kunnen volgen, monitoren en repareren. Ecostruxure Machine Advisor stelt hen in staat nieuwe businessmodellen op te tuigen door machinedata inzichtelijk te maken.

Alexander Pil
3 juli

Industrial internet of things, iedere zichzelf respecterende machinebouwer weet inmiddels dat hij die trend niet kan negeren; als hij al niet is begonnen, moet hij als de wiedeweerga aan de slag. ‘Steeds meer bedrijven hebben de benodigde capaciteiten in huis en de juiste mensen in dienst’, zegt John Coppens, marketingmanager voor Schneider Electric Nederland. ‘Ik zie echter nog genoeg mkb’ers met onvoldoende resources. Niet zo gek, want het is complexe materie, waarvoor veel specifieke technische kennis nodig is. Denk aan cybersecurity, communicatieprotocollen, cloudtechnologie, om er maar een paar te noemen.’

Schneider Ecostruxure Machine Advisor
Ecostruxure Machine Advisor geeft je gedetailleerd inzicht in de status van je machinepark.

Om machinebouwers bij hun transformatie te begeleiden, verschijnen er met de regelmaat van de klok nieuwe tools en softwarepakketten op de markt. ‘Langzaam wordt daar het kaf van het koren gescheiden’, constateert Coppens. ‘Er zijn namelijk leveranciers die deeloplossingen aanbieden waarmee je op korte termijn vooruitgang kunt boeken. Gebruikers zien echter meer en meer dat er op de langere termijn toch meer bij komt kijken.’

Schneider Electric waakt ervoor in die val te trappen door intensief contact te houden met zijn klanten en met de eindklanten. Die dubbele benadering is waardevol omdat een machinebouwer en een eindgebruiker andere wensen hebben. ‘De eerste heeft bijvoorbeeld belang bij operationele efficiëntie; hij wil weten waar zijn machines staan, in welke configuratie en met welke softwarerelease. Ook wil hij makkelijk onderhoudswerkzaamheden kunnen inplannen’, aldus Collin de Wit, productmanager industriële automatisering bij Schneider Electric. ‘Voor de eindklant draait het om productiviteit en een hoge uptime. En hij wil inzichtelijk hebben hoe verschillende sites ten opzichte van elkaar presteren, zodat hij zijn machinepark optimaal kan benutten.’

Coppens vult aan: ‘Een machinebouwer kijkt in de basis toch vooral naar zijn eigen systeem. Voor een eindklant is zo’n machine echter onderdeel van een veel groter productieproces. Hij moet ervoor zorgen dat ze goed is gekoppeld met de rest van de lijn en dat data goed worden gedeeld. Daarom hechten we er veel waarde aan om het verhaal van twee kanten te horen zodat we alle wensen kunnen integreren.’

 advertorial 

TU/e hosts international conference on the cyber security of Internet-of-Things

While the IoT-revolution brings enormous benefits to our society and economy, our dependency on this infrastructure also creates serious security threats. To chart the challenges ahead and to explore possible solutions, on 14 and 15 October Eindhoven University of Technology (TU/e) will host #INTERSCT20, the 2020 edition of the INTERSCT. Conference on Cyber Security of Internet-of-Things.

Inzichtelijke data

Een van de uitdagingen waarmee machinebouwers en eindgebruikers kampen, is een slimme aanpak van onderhoud. ‘Bij de oude manier van werken – voor de digitalisering – pakte een servicemonteur maandagochtend zijn koffer en was hij vrijdagmiddag terug. Dat is heel arbeidsintensief en als hij pech had, dan bleek zo’n storing toch een andere reden te hebben en had hij de verkeerde spullen meegenomen’, schetst Coppens. ‘Dat is niet meer van deze tijd. Er zijn allerlei mogelijkheden om van tevoren op afstand de situatie in te schatten. Wat is er precies aan de hand? Dan kun je vaak remote de benodigde acties begeleiden en uitvoeren of alsnog de beslissing nemen om iemand langs te sturen, met de juiste onderdelen.’

Voorspellend en preventief onderhoud, al dan niet op afstand, werkt alleen als je je machines goed kunt monitoren. Het inzichtelijk maken van data is voor managers minstens zo belangrijk. Om de performance van hun fabrieken te optimaliseren, de output te maximaliseren en beslissingen te nemen over een eventuele bijsturing, moeten ze in detail weten wat er speelt.

Precies om die problemen te tackelen, heeft Schneider Electric een cloudgebaseerd serviceplatform ontwikkeld waarmee machinebouwers op afstand hun machines kunnen volgen, monitoren en repareren. Ecostruxure Machine Advisor bevat drie functies. De eerste is Track. Met die applicatie kunnen machinebouwers de locatie van al hun machines in alle fabrieken wereldwijd visualiseren. Dat gaat veel verder dan een fancy Excel-overzicht. ‘Je hebt realtime toegang tot relevante documentatie zoals stuklijsten, handleidingen en onderhoudslogboeken’, vertelt De Wit. ‘Zo krijg je zicht op de activiteiten, het beheer en het onderhoud van elke individuele machine.’

De tweede functionaliteit is Monitor. Die app stelt de machinebouwer, maar vooral de eindgebruiker, in staat om gedurende de gehele levenscyclus realtime machinegegevens te verzamelen en te visualiseren. De Wit: ‘Je kunt eenvoudig een persoonlijk dashboard creëren waarop precies de informatie staat die jij nodig hebt. Daaraan koppel je simpel notificaties. Als een parameter buiten de vooraf bepaalde limieten komt, ontvang je daarvan bericht, een sms’je of een e-mail. Managers kunnen de overall equipment effectiveness analyseren en widgets gebruiken om key performance indicators in beeld te brengen.’

Fix is het derde element. Hiermee kun je op afstand problemen oplossen en reparaties uitvoeren. Fix biedt externe toegang tot de technische software in de cloud waardoor servicemedewerkers software as a service kunnen gebruiken. ‘Zo kun je de performance optimaliseren, storingen verhelpen en het onderhoud in goede banen leiden’, verduidelijkt Coppens.

Open en eenvoudig

Schneider Electric is niet de enige aanbieder van een digitaal serviceplatform voor de industrie. Hoe onderscheidt Ecostruxure Machine Advisor zich ten opzichte van de concurrentie? ‘Het grote verschil is de open architectuur’, antwoordt De Wit. ‘We gebruiken communicatieprotocollen die standaard zijn in de industrie. Daardoor kun je zelfs Ecostruxure Machine Advisor gebruiken ook al heb je helemaal geen Schneider-plc’s of andere Schneider-producten.’

‘Dat is echt een strategische keuze’, vult Coppens aan. ‘Ik weet dat sommige andere aanbieders daarover in de basis anders denken. Wij vinden dat het zinloos is om zo’n platform gesloten te houden voor één merk. Je kunt je klanten simpelweg niet verplichten alles bij één leverancier te kopen. We zien natuurlijk graag dat klanten alleen Schneider Electric gebruiken, maar het is niet realistisch om daarvan uit te gaan.’

Een tweede pluspunt van Ecostruxure Machine Advisor is de eenvoud. ‘Je hoeft geen it’er te zijn om ermee te werken. Het is uitgedacht en voorgekauwd zodat het een kwestie van drag en drop is als je bijvoorbeeld een dashboard wilt configureren. Ideaal voor machinebouwers en eindklanten met een beperkte it-capaciteit, zoals in het mkb’, aldus De Wit.

‘De instap is laag, maar het is wel allesomvattend’, benadrukt Coppens. ‘Het is niet zo dat je je machines alleen naar de cloud brengt en er later allerlei additionele uitdagingen op je afkomen. In alles is voorzien. Het is zo simpel dat je er morgen mee kunt beginnen, maar gelijk bent voorbereid op je noden in de toekomst.’

Performance fee

Ecostruxure Machine Advisor stelt machinebouwers in staat eindklanten nieuwe services aan te bieden door data van machines om te zetten in relevante inzichten en acties. ‘Traditioneel verkoopt een machinebouwer zijn systeem, wellicht met een onderhoudscontract, en daarmee is de business grotendeels klaar’, schetst De Wit. ‘Doordat zo’n leverancier nu volledig inzicht heeft in de status van zijn machines in het veld, kan hij veel beter in de gaten houden wanneer er onderhoud nodig is. Daarmee heeft hij dus de optie om daar in detail contracten voor op te stellen. Bijvoorbeeld door af te rekenen aan de hand van de daadwerkelijke output. Een performance fee dus.’

Coppens: ‘Onze klanten zeggen dat in hun specificaties weliswaar staat dat het apparaat bijvoorbeeld honderd broodjes per uur kan bakken, maar dat ze weten dat het er in de praktijk honderdvijfentwintig zijn. Ze willen dat aan hun klanten kunnen bewijzen en daarvoor uitbetaald krijgen.’ Hoeveel bedrijven hanteren er al zo’n machine as a service-aanpak? ‘Nog een klein percentage’, geeft Coppens toe, ‘maar op internationaal niveau komen er heel wat mooie voorbeelden voorbij. Ook in Nederland spreken we met enkele bedrijven al heel concreet over machines as a service.’

Augmented reality

‘De Track-, Monitor- en Fix-apps in Ecostruxure Machine Advisor vormen het totaalplaatje van wat wij remote management noemen. Ik denk dat we daarmee goed inspelen op de trends in de markt’, vat Coppens samen. ‘Overigens is Machine Advisor onderdeel van ons veel bredere Ecostruxure-platform. Het sluit naadloos aan op onder meer de Augmented Operator Advisor waarmee je augmented reality kunt toepassen om virtuele objecten op de bestaande installatie te projecteren en daarmee contextuele informatie en realtime data in te zien. Of gebruik de Secure Connected Advisor om op afstand toegang te krijgen tot de machine en compleet veilig bijvoorbeeld de hmi te herprogrammeren.’