Bakker Sliedrecht ontwikkelt conditiegestuurd onderhoud voor schepen

Alexander Pil
19 oktober

Bakker Sliedrecht schakelt als een van de eerste bedrijven in de maritieme sector deels over van tijdgestuurd onderhoud naar conditiegestuurd onderhoud. Daarbij worden de daadwerkelijke status en conditie van elektrische aandrijfsystemen en componenten gemonitord. De kostenbesparende methode zorgt ervoor dat onderhoud, reparatie en vervanging pas gepland en uitgevoerd worden als dat nodig is.

Tijdgestuurd onderhoud richt zich op het periodiek reviseren of vervangen van motoren, aandrijvingen, transformatoren, componenten of onderdelen hiervan. In veel gevallen kunnen deze onderdelen echter veel langer mee dan de voorgeschreven termijn van de fabrikant. Juist in de offshore- en baggersector, waar schepen niet altijd volcontinu in bedrijf zijn. Anderzijds kunnen motoren of onderdelen veel sneller verslijten doordat ze zwaarder worden belast dan vooraf gedacht.

Bij conditiegestuurd onderhoud wordt op basis van visuele inspecties en elektronische metingen gemonitord. De verzamelde data maakt inzichtelijk wanneer onderhoud, revisie of vervanging echt nodig is. Hierdoor kan het vereiste onderhoud op een geschikter tijdstip worden uitgevoerd. Daarnaast controleert het systeem de apparatuur en is het in staat het optreden van waarschijnlijke storingen te voorspellen. Dat betekent dat onderdelen langer in bedrijf kunnen blijven of minder onderhoud nodig hebben. Het grootste voordeel van de nieuwe werkwijze is dat de onderhoudscyclus kan worden geoptimaliseerd rond de werkelijke levensduur van de apparatuur, in plaats van vervanging vooraf te plannen.

‘We zien dat veel systemen en onderdelen veel minder snel slijten en langer meegaan dan verwacht’, zegt Arend van der Velde, hoofd technologie en innovatie bij Bakker Sliedrecht. ‘Bij tijdgestuurd onderhoud vervingen we alles na een bepaald aantal jaren, terwijl uit onze conditiemetingen nu blijkt dat dit vaak nog niet nodig is. Je praat over essentiële onderdelen van de hele powerplant. Door deze metingen krijgen we een veel beter inzicht in de status en conditie. Daarom zie je dat conditiegestuurd onderhoud steeds meer toeneemt in de markt.’

Bakker Sliedrecht heeft de nieuwe onderhoudsmethode al ingevoerd en toegepast bij diverse bagger- en offshorebedrijven, maar ook bij industriële partners. Voor enkele baggerschepen wordt bijvoorbeeld van de voortstuwing de lagers van generatoren en elektromotoren gemonitord op basis van conditiegestuurd onderhoud. Ook containerterminal Rotterdam World Gateway op de Tweede Maasvlakte heeft Bakker Sliedrecht ingeschakeld om met deze methode de frequentieregelaars en de circuitbrekers van zestien geautomatiseerde containeroverslagkranen te onderhouden. ‘In die kranen zit een groot aantal frequentieregelaars. Als je met conditiemetingen de vervanging twee tot drie jaar kunt uitstellen dan heb je het over serieuze kostenbesparingen’, aldus Van der Velde.

Efficiëntievoordelen op langere termijn

Momenteel gebruiken servicemonteurs hun laptop om data te verzamelen en te analyseren bij het uitvoeren van conditiemetingen. Op het scherm worden dan meteen de afwijkingen en de afkeuringswaarden zichtbaar. Bakker Sliedrecht wil deze data op termijn automatisch op afstand kunnen uitlezen en verder automatiseren. ‘Dat hangt af van de wijze van dataopslag en de bereikbaarheid van schepen. Om het volledige potentieel van toestandsafhankelijk onderhoud te benutten is een goede samenwerking met de klant erg belangrijk is’, legt Van der Velde uit.

Door het verzamelen en vergelijken van de data van meerdere assets kan Bakker Sliedrecht op termijn ook zien of processen aan boord wel efficiënt verlopen en waar ze verder kunnen worden verbeterd. ‘Op basis van waarnemingen uit geanalyseerde data kunnen we adviezen uitbrengen richting de klant. Bijvoorbeeld over een onderwaterpomp die vaak tegen de cavitatiegrens aanloopt. We kunnen dan adviseren het toerental te wijzigen. Zo hopen we straks op meer gebieden advies te geven om schepen efficiënter te laten opereren’, aldus Van der Velde.