Blij met uw prijs?

Twan Smetsers is directeur van Chematronics, een adviesbureau voor innovatieve mkb'ers. 

29 februari 2012

Glunderend stonden de ondernemers op het podium. De Solar Awards 2012 werden afgelopen maand voor de eerste maal uitgereikt. Na de hype van de afgelopen jaren had ook solar zijn eigen feestje meer dan verdiend. Elke zichzelf respecterende branche verdient een award show. Het is de gelegenheid om te netwerken, om de branche in het zonnetje te zetten en de internationale slagkracht en zichtbaarheid te vergroten. Ook de Solar Awards voldeden wat dat betreft helemaal aan de verwachting.

Wat doet ’het winnen van een prijs‘ met ondernemers en hun directe omgeving? Prijzen winnen is hard werken. Nadat kandidaten over hun mogelijke schroom zijn gestapt en kenbaar hebben gemaakt dat ze willen meedoen, begint het feitelijke werk pas. Wie zit er in de jury? Wat zijn de criteria? Wie is de concurrentie? Hoe komen we nu over? Wat is onze zichtbaarheid? Aan alle factoren moet worden gedacht. Mkb-ondernemers zoeken niet vaak het podium en als het dan zover is dan willen ze ook winnen.

Het deed me denken aan een ondernemer die me ooit het volgende vertelde: ’Het voelde als een grote eer om die prijs in ontvangst te mogen nemen. De jury was unaniem. De media hebben er veel aandacht aan besteed. Vooral de regionale media. Mensen uit het dorp herkennen me allemaal. Nu zullen die grote OEM-klanten ons wel weten te vinden.‘

Een paar maanden later sprak ik dezelfde ondernemer opnieuw. Hij had er duidelijk moeite mee dat het anders gelopen was dan hij had verwacht. Alle lof en aandacht hadden hem een flinke boost gegeven maar in de praktijk bleek dat het van voorbijgaande aard was. Het had hem en zijn mensen heel veel tijd gekost. Buiten alle aandacht had het hem niet zo veel opgeleverd. Het was hem pijnlijk duidelijk geworden dat de echte groeistap van de onderneming nog steeds moest worden gemaakt. Van de grote OEM‘ers heeft hij vriendelijke felicitaties ontvangen, geen orders.

DSPE Optics Week

Een prijs zorgt voor afleiding. De overweging om uw concurrenten aan te melden voor een award zou onderdeel van uw strategie kunnen zijn. In het FD vertelde Maikel Beerens van de Maastrichtse startup Xilloc onlangs dat er sinds de oprichting van zijn bedrijf al vier ondernemersprijzen binnen zijn gehaald. Na het winnen van de laatste prijs was het voor de commissarissen meer dan genoeg: ’Even geen prijzen meer.‘ Tussen alle interviews, fotosessies en lezingen was er geen ruimte meer om te ondernemen.

Het winnen van een prijs is fantastisch maar kost tijd en geeft nu eenmaal extra uitdagingen. Het schept verwachtingen waaraan je ook moet voldoen. Als de bloemen verwelkt zijn en de aandacht in de media is verstomd dan is de ondernemer weer teruggeworpen op zichzelf. Degene die de prijs uitreikte heeft zijn doel bereikt en ook uw concurrentie zat niet stil.

Interessant om eens bij stil te staan als u genomineerd wordt voor een prijs. Heeft u de erkenning van een prijs nodig om uw zakelijke doelen te bereiken?