Bosch Rexroth past nieuwe aandrijftechniek toe bij Sluis Eefde

Alexander Pil
8 april

Bij de uitbreiding van Sluis Eefde past Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra een nieuwe hybride aandrijftechniek toe. Deze combineert de voordelen van een elektromechanische ,lineaire actuator met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Het is wereldwijd de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek. Sluiscomplex Eefde ligt in de IJssel, aan het begin van de Twentekanalen naar Enschede en Almelo.

De elektrohydraulische aandrijving wordt toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor is tien tot twintig keer minder olie nodig en wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig, aldus Bosch Rexroth. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging. Dankzij dit ruimtebesparende concept hoeft de sluis niet te worden voorzien van een ruimteverslindende kelder met aggregaat. Bovendien is de nieuwe techniek 25 procent efficiënter ten opzichte van traditionele systemen, en draagt de aandrijving zodoende bij aan het minimale energieverbruik van de sluis.

Volgens Patrick Hendriks, salesmanager industriële toepassingen bij Bosch Rexroth, is de hybride techniek een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie sluizen. ‘Zowel in Nederland als elders in de wereld staan we voor de opgave om de komende decennia een groot aantal sluizen te vervangen. Die gelegenheid moeten we aangrijpen om ‘slimmere’ sluizen te realiseren. Denk daarbij aan standaardisatie, zoals het Multiwaterwerk-programma van Rijkswaterstaat nastreeft, maar ook aan nieuwe technieken. Deze nieuwe aandrijftechniek is daar een goed voorbeeld van.’