Businessstrategie en technologiestrategie

Jan Bosch

12 februari

Jaren geleden schreef ik samen met een paar collega’s een paper over het Bapo-model. Dat model zegt dat business en businessstrategie de keuzes voor architectuur en technologie moeten sturen (A). Deze moeten op hun beurt het proces, de werkwijzen en de toolingkeuzes aansturen (P). Ten slotte moeten deze worden gebruikt om een logische organisatie te definiëren om de bedrijfs- en technologiestrategie te realiseren (O). Hoewel dit model intuïtief erg aantrekkelijk is en in veel opzichten heel logisch klinkt, mist het een belangrijk punt: technologie komt steeds centraler te staan in het bedrijfsleven en de manier waarop bedrijven traditioneel met hun strategie omgaan, is steeds meer achterhaald.

Jan Bosch is directeur van een onderzoekscentrum, hoogleraar, consultant en investeerder in startups. Je kunt hem bereiken via jan@janbosch.com.

In welke sector je ook actief bent, je bent een digitaal technologiebedrijf. Het succes van kledingwinkel Zara wordt vaak toegeschreven aan het vermogen om trends in de mode te detecteren en binnen een paar weken op deze trends te reageren. De enige manier waarop Zara dit kan doen, is door gebruik te maken van digitale technologieën. Evenzo zijn banken feitelijk enorme it-huizen en is hun budget voor it vaak vergelijkbaar met, zo niet groter dan, dat voor de andere functies. Het gevolg is dat de ontwikkeling van een businessstrategie zonder technologie te integreren onmogelijk is en zelfs nergens op slaat. In plaats daarvan zijn de technologie en de businessstrategie zo nauw met elkaar verweven dat deze een en dezelfde moeten worden.

Speed, data and ecosystems

In this course, Prof. Jan Bosch provides you with a holistic framework that offers strategic guidance into how you successfully can identify and address the key challenges to excel in a software-driven world.

Een reden hiervoor is dat de aard van de business aan het veranderen is van een transactiemodel in één richting waarbij het bedrijf de kenmerken van het product benadrukt en klanten probeert te overtuigen om het te kopen, naar een bidirectioneel, continu model met een continue dialoog tussen het bedrijf en zijn klanten. Deze dialoog kan een meer kwalitatieve benadering hebben, via enquêtes en vragenlijsten. Met de toenemende digitalisering van de industrie is deze echter vaak meer kwantitatief en gedreven door mechanismen om klantgedrag te meten, zoals A/B-tests.

Een tweede reden is dat digitale technologieën automatisering van processen mogelijk maken in een mate die nog maar een paar jaar geleden onhaalbaar leek. Of het nu gaat om robotachtige procesautomatisering of volledige ai-oplossingen, ook processen die veel menselijke inspanningen vereisen, kunnen tegenwoordig volledig worden geautomatiseerd, waardoor de kosten en foutpercentages omlaag gaan en de zaken aanzienlijk worden versneld. En met de toenemende mogelijkheden van no-code- en low-code-oplossingen kunnen die processen worden geautomatiseerd door teams van vooral domeinexperts met minimale ondersteuning van ingenieurs. Dit alles beperkt zich natuurlijk niet tot de grenzen van de organisatie, maar kan en moet zich uitstrekken tot het ecosysteem van partners, leveranciers en klanten.

 advertorial 
Rob Howe Software Conference

SC2: Myths and legends of software engineering

Maybe it’s because he's approaching his 60th birthday or because he's been spending too much time in isolation, but Robert Howe finds he's getting increasingly unimpressed with myopic views about software engineering. In the online kickoff of the Software-Centric Systems Conference on 29 June, he challenges you to explain why the latest hot topics are so damned important. Register now for free.

Ten derde is het tempo van de technologische ontwikkeling nu zo hoog dat het traditionele, zeldzame, tijdrovende strategieoverleg ook continu moet worden. Je kunt niet maar een keer per jaar over de strategie nadenken; het moet continu. Nieuwe technologieën maken nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk, nieuwe manieren om klanten te bedienen, enzovoorts, en als je daarvan niet meteen gebruikmaakt, zullen anderen het voor je doen. Evenzo vereisen nieuwe bedrijfsmodellen nieuwe technologieën, die op hun beurt vaak nieuwe partners vereisen.

Bedrijfsstrategie en technologiestrategie worden een en dezelfde. Dit vereist dat we de traditionele verdeling van de zakelijke kant en de r&d-kant overboord gooien, een continu gesprek opbouwen met de markt, continu deelnemen aan het strategieproces en constant experimenteren en testen om de strategie bij te sturen. Onthoud dat, ongeacht in welke business je actief bent, je een technologiebedrijf bent. Dus je kunt je maar beter zo gaan gedragen.