De rol van de serieuze pers

Egbert Stremmelaar is voorzitter van de Feda en BU-director bij Eriks Aandrijftechniek. 

8 februari 2012

Op 24 januari is in Helmond de kick-off geweest van AutomotiveNL. Een belangrijke gebeurtenis voor de (toeleverende) industrie in de automotive, maar ook een belangrijke gebeurtenis voor Nederland als innovatieland. Automotive is belangrijk voor de export en dus voor de welvaart van Nederland omdat in deze bedrijfstak direct 45 duizend mensen werkzaam zijn die gezamenlijk een omzet van zo‘n 17 miljard euro genereren.

Voor als u het gemist heeft, de oprichting van Automotive NL heeft tot doel om deze industrie te laten groeien naar 55 duizend mensen en een omzet van 24 miljard euro in 2020. Vanwege het grote belang voor Nederland waren er veel mensen uit alle geledingen aanwezig. Hierbij zijn onder andere te noemen minister Maxime Verhagen (EL&I), gedeputeerde van Noord-Brabant Ruud van Heugten (financiën en mobiliteit), voorzitter Amandus Lundqvist (HTSM en Point-One), burgemeester Fons Jacobs (Helmond) en meer dan driehonderd stakeholders uit het bestuur van de diverse automotive-organisaties, de overheid, de kennisinstituten en uit de industrie en het onderwijs.

Zoals gezegd een belangrijke gebeurtenis, en dat u het gemist heeft, is eigenlijk wel waarschijnlijk – zeker als u niet in de automotivebranche werkzaam bent. Zoals gebruikelijk bij dergelijke gebeurtenissen was er een persmoment. Helaas waren er, ondank vele schriftelijke en zelfs persoonlijke uitnodigingen, buiten de vakbladpers slechts drie journalisten van de zogenoemde serieuze pers. Dat resulteerde in ’geen aandacht‘ in de serieuze media en daardoor ook geen positief gevoel bij de mensen in Nederland. Dat we als klein landje een belangrijke partij meeblazen in de wereldwijd belangrijke automotive-industrie, dat vertellen we kennelijk liever niet aan iedereen. En dat we in tijd van recessie een pareltje hebben met toekomstvisie en groeipotentieel lijkt in deze tijd niet vermeldenswaardig genoeg.

Dit gebrek aan (positieve) aandacht past helaas in het beeld dat we de laatste tijd steeds vaker krijgen als industrie. Het staat in schril contrast met de aandacht voor bijvoorbeeld het huwelijk van zanger Jan Smit met zijn Lisa, een kickboksgala van It‘s Showtime dat op 30 juni in de Brabanthallen van Den Bosch zou worden gehouden en dat niet doorgaat, het tweede kindje van ex-Formule 1-coureur Christijan Albers en de reis om de wereld van zeilmeisje Laura. Om deze laatste als voorbeeld te nemen, het AD alleen al besteedde een halve voorpagina en de pagina‘s 2 en 3 aan haar aankomst op St. Maarten. Laura zelf kreeg meer dan driehonderd interviewverzoeken. Wellicht betreft het hier een ’unieke‘ prestatie van haar en een mooi appel op de emotie, maar het economisch belang voor Nederland van deze reis lijkt toch in geen verhouding te staan met die van de oprichting van AutomotiveNL. En toch kreeg dat laatste onderwerp slecht een artikel in het FD en werd het (voor zover ik kon nagaan) nergens anders zelfs maar genoemd.

Als de serieuze pers ook serieus genomen wil blijven worden, dan lijkt een evenwichtige verdeling van aandacht gewenst. Natuurlijk mag (en misschien moet) er aandacht zijn voor populaire onderwerpen. Echter, de pers heeft niet alleen als doel om te berichten over wat mensen willen weten, maar ook over wat ze moeten weten. Dat mag als het negatief nieuws oplevert, zoals een aankomende recessie, een milieudelict of een ontslaggolf, maar moet ook als er positief nieuws is. Er moet dus ook aandacht zijn voor de vele (soms kleine) goede initiatieven die er zijn om de welvaart in Nederland te behouden, te laten groeien en toekomstbestendig te maken.

 advertorial 

The waves of Agile - Value delivery in medium and large organizations

Derk-Jan de Grood creëerde een rijke bron van kennis voor Agile-coaches en -leiders. Met praktische tips om een ​​lerende organisatie te creëren die kwalitatieve oplossingen levert met zakelijke waarde. Order 'The waves of Agile' hier.

Meer aandacht voor de positieve kanten van de industrie zal logischerwijs ook de instroom in het bètaonderwijs bevorderen en meer studenten met een bèta-achtergrond opleveren. Die zijn weer hard nodig voor de continuïteit. Dat er nu te weinig bèta-afstudeerders zijn, komt uiteraard door de vergrijzing, maar ook door het aloude ’onbekend maakt onbemind‘. Immers, als je niet weet dat er een bloeiende industrie is, kun je er ook niet bij willen horen. De serieuze pers heeft een serieuze taak in de toekomstbestendigheid van Nederland.