Delftse onderzoekers ontwikkelen proactieve ecostand voor Renaults

Alexander Pil
1 maart

Rijden in eco-modus kan voor een lager brandstofverbruik zorgen en is zowel goed voor het milieu als voor de portemonnee. In praktijk blijkt alleen dat het vaak voor frustratie zorgt bij bestuurders, waardoor ze de functie weer snel uitzetten. De modus voorkomt namelijk dat de bestuurder makkelijk kan versnellen op momenten dat dit juist nodig is, bijvoorbeeld bij het oprijden van een snelweg. Delftse robotingenieurs ontwikkelden in samenwerking met Renault de Proactive Eco Mode, een nieuw systeem dat de bestuurder in staat stelt om sneller op de gewenste snelheid te komen op basis van toekomstvoorspellingen, terwijl hij nog steeds energiezuinig rijdt. Met succes demonstreerden zij het systeem op de Franse wegen.

Voor de ontwikkeling van de Proactive Eco Mode richtten de onderzoekers Timo Melman en Niek Beckers zich allereerst op de bestuurder en op dataverzameling in plaats van complexe modellen. Tijdens een test bij het Renault Technocentre in Frankrijk verzamelden zij data over het rijgedrag van een automobilist. Al na het rijden van één testronde bleek dat de Proactive Eco Mode via een simpel algoritme succesvolle voorspellingen kon doen. Dit systeem hielp de bestuurder om snel en gemakkelijk te accelereren op momenten waar dit nodig bleek en tegelijkertijd toch zuinig te rijden. Renault was enthousiast en sprak de ambitie uit om het gepatenteerde systeem in toekomstige auto’s te implementeren.

Melman, onderzoeker Human-Robot Interaction, TU Delft: ‘Met ons systeem kijkt je auto al een stukje vooruit terwijl je rijdt. Dit komt omdat wij voorspellingen maken over de momenten waar de bestuurder veel power nodig heeft en waar niet, en indien nodig de motorinstellingen van de auto veranderen. Hiervoor zijn geen ingewikkelde algoritmes nodig, dit doen we simpelweg door data te verzamelen over hoe de chauffeur en andere weggebruikers rijden. Met die data ‘weet’ de auto wanneer je wilt versnellen. Dit maakt het voor de rijder veel fijner om in ecostand te blijven rijden en het is nog steeds energie-efficiënt.’

Beckers en Melman ontwikkelden de Proactive Eco Mode samen met David Abbink, hoogleraar Human-Robot Interaction en Xavier Mouton, Engineering General Manager Steering System bij Renault. Abbink: ‘Dit is een goed voorbeeld van hoe het fundamentele onderzoek van onze groep naar mens-robotinteractie leidt tot toepassingen in de echte wereld.’ Deze tests sluiten aan bij het onderzoeksgebied ‘Betekenisvolle menselijke controle van autonome intelligente systemen’ en bij Aitech waarvan Abbink wetenschappelijk directeur is. Het doel van dit instituut is intelligente systemen ontwikkelen die zowel transparant als begrijpelijk zijn voor de mens.