Eerste elektrische binnenvaartschip Nederland in gebruik genomen

Alexander Pil
8 september

Sinds deze week vaart de ‘Alphenaar’ als het eerste Nederlandse binnenvaartschip op verwisselbare energiecontainers. Het schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken, de eerste eindklant van het Rotterdamse Zero Emission Services (Zes).

De Alphenaar vaart op een container vol accumodules.

Zes heeft de ambitie om op korte termijn uit te breiden en wil tot 2030 dertig zero emissie-vaarroutes realiseren. Zes werd vorig jaar opgericht door Engie, ING, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam, met steun van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Het idee is volgens Zes eenvoudig: vul een container met accu’s, zet deze in het ruim van het schip, vaar naar de volgende terminal waar volle accu’s klaar staan. De lege accu’s worden – samen met de lading – van boord getakeld, de volle accu’s komen aan boord en de schipper kan zijn weg vervolgen.

Wärtsilä, leverancier van de eerste Zespacks, werkte de afgelopen maanden aan de assemblage en het testen van de energiecontainers. Deze zijn voorzien van veiligheids- en communicatiesystemen en 45 batterijmodules vergelijkbaar met de capaciteit van zo’n 36 elektrische auto’s.