Eerste test zelfrijdende trein met passagiers in Groningen

Jessica Vermeer
13 februari

Een automatisch rijdende trein van partners Arriva, Prorail, de provincie Groningen en Stadler nam onlangs zijn eerste vijftig passagiers mee door Groningen. Prorail test al een jaar lang zonder passagiers. Om de veiligheid van de trein te garanderen, werkt het onder een treinbeveiligingssysteem en onder toezicht van een machinist.

Foto: Stadler

Automatic Train Operation (ato) stelt een trein in staat om automatisch te accelereren en te remmen (met automatiseringsgraad 2). Dit kan de opstoppingen verlichten, de ritten vlotter laten verlopen en zorgen voor een betrouwbaardere service voor de klanten, omdat de treinen zo dichter bij elkaar kunnen rijden. Bovendien kan het energie besparen, omdat de treinen op optimale snelheid kunnen rijden.

Het testen in Groningen is vorig jaar oktober begonnen en bestaat uit drie fases. De huidige – tweede – fase betreft het meenemen van reizigers in een ato-trein. Het doel is om de menselijke factoren van het ato-gebruik te evalueren. Het project moet ook de potentiële verhoging van de spoorcapaciteit en de energiebesparing bepalen en de stopprecisie, de stiptheid, de snelheid, de veiligheid en het comfort beoordelen. Deze week laten de vier partners enkele testtreinen rijden speciaal voor het grote publiek.