Eindhovens 5g-Fieldlab focust op maakindustrie

KPN heeft een tweede locatie van het Industry 5G Fieldlab geopend op Brainport Industries Campus in Eindhoven. Waar de vestiging in Rotterdam bij Shell Pernis zich richt op de procesindustrie, houdt de Brabantse vestiging zich bezig met 5g in de maakindustrie.

René Raaijmakers
27 maart

Het High Tech Software Cluster start met 5g-demonstraties in zijn paviljoen op de Brainport Industries Campus. Onder de naam ‘5G Fieldlab voor de maakindustrie’ gaan leden van het cluster experimenteren met de draadloze technologie in productielogistiek en -technieken.

‘De Brainport Industries Campus is onze start voor 5g in manufacturing’, aldus Jacob Groote van KPN.

Om het belang te onderstrepen zond KPN zijn vicepresident 5g naar de Eindhovense maakcampus. ‘De Brainport Industries Campus is onze start voor manufacturing’, zei Jacob Groote, de man die bij KPN eerder verantwoordelijk was voor de introductie van 4g. Groote maakte de doorbraak mee die 4g bracht. Bij KPN noemden ze de technologie de wachtverzachter omdat 4g Youtube kijken mogelijk maakte voor mensen die in de file stonden.

4g werd gedreven door consumentenmarkten. Van de overgang naar 5g zullen mobiele bellers nauwelijks wat merken. Hun telefoontjes worden ermee uitgerust en hele steden krijgen 5g-dekking, maar vanwege technieken als buffering zullen consumenten geen verschil ervaren tussen de twee generaties. Groote merkte op dat hij het bij 4g al bizar vond om te zien dat telecombedrijven tegen elkaar opboksten in de marketing door te schreeuwen dat ze downloadsnelheden hadden van een paar seconden voor films, terwijl het toch niet mogelijk is om video’s met die snelheid te bekijken.

5g gaat volgens Groote in professionele markten een wezenlijk verschil maken in vergelijking met 4g of wifi. ‘Ja, we krijgen veel meer capaciteit, maar met 5g kunnen we per vierkante kilometer wel een miljoen devices bedienen’, zegt Groote. Tweede voordeel is latency, de snelheid waarmee apparaten wakker worden. ‘De mobiele netwerken in de VS zitten nu op tweehonderd milliseconden. Dat is echt niet acceptabel voor autonoom rijden’, aldus Groote. ‘4g zit op 20 tot 25 ms, maar ook dat is te traag. 5g brengt het terug naar 1 tot 5 ms. Op dit moment halen we in testsituaties 10 ms.’

5g moet gaan zorgen voor reliability, een verbinding die het altijd doet. ‘Voor de productieomgeving en autonome voertuigen moet dat naar een betrouwbaarheid van vijf negens’, aldus Groote. ‘Het moet altijd werken.’

Een van de grote voordelen is om met zogenaamde slicing virtuele netwerken aan te leggen. Bedrijven of fabrieken krijgen dan een stuk van de communicatie toegewezen, helemaal afgeschermd van de omgeving. Bij Shell in Pernis heeft KPN dit gedaan. Groote: ‘Daarnaast ligt de A15 met regelmatig heel veel files. Dan wil je niet hebben dat de capaciteit van je 5g-netwerk uitput doordat iedereen in de file gaat bellen.’