Green Team Twente schakelt op naar Formula Student-competitie

Alexander Pil
1 februari

Green Team Twente kondigde tijdens hun recente Design Reveal aan dat het gaat meedoen aan de Formula Student-competitie. Via deze competitie laat het team zien dat waterstof klaar is voor een volgende stap. Het gaat racen tegen elektrische en verbrandingsauto’s. In de competitie draait het niet alleen om efficiëntie, maar ook om snelheid en het businessplan achter het project. De topsnelheid van de nieuwe Twentse auto ligt rond de 100 km/u, een stuk hoger dan de voormalige 30 km/u. Dit was de afgelopen tien jaar de norm bij de Shell Eco Marathon waaraan Green Team Twente doorgaans meedeed. Door de stap naar meer vermogen wordt het team uitgedaagd om de grenzen van de huidige innovaties te verleggen. Daarnaast hoopt Green Team Twente een breder publiek over de mogelijkheden van waterstof in de mobiliteitssector enthousiasmeren.

Green Team Twente wil zijn waterstofauto geschikt maken voor de Formula Student-races.

Op dit moment bestaat er nog geen waterstofklasse in de Formula Student-competitie, de auto’s rijden op benzine of op elektriciteit uit een accu. Tijd voor verandering vindt het studententeam. In samenwerking met de organisaties van de competitie is het team bezig om een nieuwe klasse voor waterstofauto’s mogelijk te maken. ‘Met de stap naar de Formula Student-competitie hopen we dat de buitenwereld ziet dat waterstof klaar is voor de toekomst; een duurzame toekomst’, zegt teammanager Wouter Groote Veldman.

De stap naar een hoger vermogen zorgt ervoor dat de meeste componenten uit de oude auto niet meer bruikbaar zijn. Deze oude auto’s deden namelijk mee aan de tragere Shell Eco Marathon-competitie. Met de overstap naar de Formula Student-competitie komt het team voor verschillende nieuwe uitdagingen te staan, zoals omgang met een hoogspanningssysteem. ‘We hebben verschillende wijzigingen in onze manier van werken moeten doorvoeren. Zo hebben we een groter team van 28 man en hebben we nieuwe specialisaties zoals het ontwerp van een koelingssysteem’, aldus Groote Veldman.

Wat deze waterstofauto uniek maakt? Hij is de enige waterstofauto in de grootste studentencompetitie ter wereld en wordt gemaakt door studenten met weinig tot geen ervaring in het bouwen van raceauto’s. ‘Een waterstofsysteem dat een hoog vermogen moet leveren van 49 kW is erg complex door alle verschillende onderdelen die erbij komen kijken. Het is een echte uitdaging om dit te ontwerpen’, vertelt technisch manager Amina Balha. ‘Bovendien extra complex om zo’n nieuwe auto binnen één jaar te bouwen. Het vraagt kennis en doorzettingsvermogen van onze engineers om alles voor de race werkend te krijgen.’

Green Team Twente is met zijn nieuwe auto aanwezig bij de Nederlandse en Duitse wedstrijd van de Formula Student-competitie. Deze wedstrijden vinden plaats op het TT Circuit in Assen in juli en de Hockenheim Ring in augustus. ‘Eind dit jaar zullen we zien of Green Team Twente zijn doelen heeft behaald’, zegt Groote Veldman.

 advertorial 

Innovatieve tilhulp op basis van servopneumatiek

Zuidberg uit Ens ontwerpt en produceert diverse componenten voor landbouwvoertuigen. Voor een nieuwe assemblagelijn ontwikkelde engineers van Zuidberg zelf ergonomische balancers die als tilhulp fungeren. “We hebben niet alleen gekeken naar ergonomie, maar ook naar producthandling. Bovendien kunnen we de balancer helemaal naar wens instellen.” Lees de reportage: Zuidberg kiest voor servopneumatische balancer | Festo NL