Hittech in nieuwe levensfase

12 juni 2018 

Cor Heijwegen en Beer Wentink stonden aan de wieg van de Hittech Group. Nu ze allebei de zeventig zijn gepasseerd, geven ze het stokje door. Investeerder Emiel van Dommelen is ingestapt als meerderheidsaandeelhouder. En Eric Driessen is per 1 juli de nieuwe directeur van het bedrijf vol groeiplannen.

Deze zomer treedt Cor Heijwegen (72) terug als algemeen directeur van Hittech Group. En dat doet hij met pijn in zijn hart. ‘Ik vind het lastig om los te laten’, geeft hij grif toe, ‘en ik had best nog een paar jaar kunnen doorgaan. De energie heb ik gelukkig ook. Maar het is goed om nu een stapje terug te doen.’ Om de continuïteit van de organisatie te waarborgen, wordt Heijwegen voorzitter van de raad van commissarissen van Hittech en blijft hij betrokken als minderheidsaandeelhouder.

Medeoprichter Cor Heijwegen wordt voorzitter van de raad van commissarissen van Hittech. Foto: Marcel Vogel

Heijwegen laat Hittech wel met een gerust hart achter. De omzet steeg in 2017 naar 105 miljoen euro en de markt floreert. Er ligt een stevige groeiambitie om binnen een paar jaar door te groeien naar tweehonderd miljoen. ‘Om dat doel te kunnen halen, hebben we met veel investeerders gesproken’, vertelt Heijwegen. ‘Het moest natuurlijk een partij zijn die onze strategie ondersteunt. Maar het belangrijkste: we zochten iemand die zich voor tien tot twaalf jaar wilde committeren. De meeste investeerders gingen niet verder dan drie tot vijf jaar. Dan gaat het echter te veel over de korte termijn, over buy and build, over vlug zakendoen; dat wilden we niet. Het gevolg is dat we waarschijnlijk niet de topprijs hebben gekregen, maar dat vind ik niet zo interessant. De continuïteit staat voorop. In Emiel van Dommelen hebben we de juiste investeerder gevonden.’

Lange termijn

Van Dommelen heeft via zijn investeringsbureau Maril Holding zestig procent van de aandelen in Hittech in zijn bezit. Daarmee heeft hij een flinke vinger in de pap bij de belangrijke beslissingen die het bedrijf de komende tijd gaat nemen. ‘Ik zal zeker mijn advies geven bij strategische zaken’, zegt Van Dommelen. ‘Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats komen. Dat zijn momenten waarop ik meedenk en meepraat.’ Naast zijn financiële bijdrage brengt Van Dommelen ook zijn netwerk mee. ‘En mijn kennis en ervaring. Ik heb de afgelopen jaren een specialisme opgebouwd in overnames. Als Hittech op overnamepad gaat – en dat is nadrukkelijk de bedoeling – wil ik graag meekijken en adviseren.’

Via zijn investeringsbureau Maril Holding heeft Emiel van Dommelen zestig procent van de aandelen in Hittech. Foto: Marcel Vogel

Van Dommelen studeerde bedrijfseconomie en accountancy. Na een carrière van dertien jaar bij het Amerikaanse accountantskantoor Arthur Andersen startte hij in 2001 zijn eigen investeringsbureau. ‘Ik ben gaan doen wat ik heel leuk vind, namelijk investeren in bedrijven en heel nauw betrokken zijn bij de organisatie om ze sterker te maken en te laten groeien.’ Van Dommelen heeft inmiddels in een tiental bedrijven geïnvesteerd in allerlei sectoren, van automotive en healthcare tot logistiek en vastgoed.

Wat trok hem aan in Hittech? ‘De hightech is een heel interessante industrie. Het heeft een grote impact op de maatschappij en biedt heel veel kansen.’ Toen hij via Tim Heijwegen, de zoon van, in contact kwam met de Hittech-directie was er direct een klik. ‘We hebben dezelfde filosofie en dezelfde cultuur. We geloven allemaal in een langetermijnstrategie. Ik zit nog steeds in de bedrijven waarin ik heb geïnvesteerd, of ik heb ze heel lang in mijn portfolio gehad. Neem vastgoed. Dat is een markt waar je niet snel geld kunt verdienen. Daar moet je elke maand netjes de huur innen en na een jaar of tien heb je dan echt wat verdiend. Als je alleen oog hebt voor de korte termijn, dan ben je handelaar. Ik ben een investeerder; ik wil langjarig betrokken zijn. Ook bij Hittech.’

No-nonsense

Parallel aan de zoektocht naar nieuw kapitaal zocht Cor Heijwegen naar een geschikte opvolger. ‘We wilden iemand die gevoel heeft voor wat we bij Hittech doen en daar helemaal achter staat’, aldus Heijwegen. ‘In Eric Driessen hebben we de goede persoon gevonden. Daar heb ik alle vertrouwen in.’

Sinds oktober vorig jaar is Driessen bij Hittech in dienst als chief operations officer. Deze zomer wordt hij algemeen directeur, als opvolger van Heijwegen. ‘Een gedegen inwerkperiode’, karakteriseert Driessen de afgelopen maanden. ‘We zijn samen langs alle Hittech-bedrijven geweest, en hebben klanten bezocht. In november hebben we de jaarplannen van alle bedrijven voor 2018 besproken en leerde ik de groep tot in detail kennen.’

Eric Driessen: ‘Er is nergens brand, dus we hoeven niet direct van alles te veranderen.’ Foto: Marcel Vogel

Wat heeft Driessen geleerd van Heijwegen? ‘Cor hanteert een aantal basisregels die bepalend zijn voor de cultuur van Hittech’, zegt Driessen. ‘De eerste is dat de bedrijven binnen de groep niet groter mogen worden dan honderd man. Daar heb ik in het begin wel over nagedacht. Schaalvergroting is soms beter, zeker als je langs de kosten-as kijkt. Maar ik zie dat Cors model bij Hittech heel goed werkt.’

‘Waar ik ook voor de volle honderd procent achter sta, is de open manier van communiceren binnen Hittech’, gaat Driessen verder. ‘Veel afstemmingsmomenten en dan de knoop doorhakken. Niet te lang dralen, of praten om het praten, maar snel tot de kern komen en dan een beslissing nemen. En natuurlijk niet uit elkaar gaan zonder dat duidelijk is wie wat doet.’

Ook Van Dommelen is zeer gecharmeerd van de no-nonsensementaliteit binnen Hittech. ‘Er heerst hier zeker geen 9-tot-5-cultuur’, stelt hij. ‘Klanten komen altijd op de eerste plaats. En er wordt heel open gecommuniceerd. Als er een fout wordt gemaakt, gaan ze naar de klant toe en vertellen ze hoe ze het gaan oplossen. Dat is de cultuur die Cor erin heeft gebracht en die is vrij uniek.’

‘Er is bovendien een zekere mate van conservatisme’, vervolgt Van Dommelen. ‘De dingen die goed gaan, blijven ze doen. En als er een klant voorbijkomt met een opdracht waarin Hittech niet supergoed is, durven ze dat ook te zeggen. Er wordt goed gekeken naar de eigen krachten. Waarin zijn we goed? En waarin niet? Soms is het sterker om ‘nee’ te zeggen, bijvoorbeeld omdat het niet je kerncompetentie is. Dat is een kwaliteit binnen een bedrijf die je niet heel vaak ziet. Het is ook niet makkelijk, wel eerlijk. Daar hou ik van.’

Er is binnen Hittech geen revolutie nodig, beaamt Driessen. ‘De grote lijnen staan. Daar kunnen de nieuwe cfo, Chris Borgers, en ik nog wel even op voortbouwen. Er is nergens brand, dus we hoeven niet direct van alles te veranderen. Natuurlijk kunnen er altijd zaken beter, maar we nemen de tijd om eerst rustig rond te kijken.’

Zelfstandig, niet onafhankelijk

Wat maakt Hittech zo speciaal? ‘De productontwikkeling gaat steeds sneller, klanten willen steeds meer’, legt Heijwegen uit. ‘Dat betekent dat je heel snel moet kunnen reageren. We hebben die flexibiliteit vertaald naar onze cultuur en onze filosofie. Bijvoorbeeld met de eis dat een operationele eenheid binnen Hittech maximaal honderd man groot mag zijn. Op die manier kent de operationele directeur al zijn mensen, weet hij wat er technisch gaande is, en kan hij als ondernemer optreden.’

‘Daarboven staat een kleine, operationele holding’, gaat Heijwegen verder. ‘We doen veel op basis van vertrouwen, maar we hebben wel systemen opgebouwd die ervoor zorgen dat het een goede samenhang heeft. Het zijn zelfstandige bedrijven, maar ze zijn niet onafhankelijk. Je moet bereid zijn open met elkaar om te gaan en elkaar te helpen.’ Heijwegen heeft er altijd op gehamerd om die open cultuur in de organisatie in te bedden. ‘Verder is Hittech zich altijd blijven focussen op materiaalkennis’, stelt hij. ‘Samen met productietechnologie is dat ons hart. Daar zijn we uniek in.’

De competenties waarin Hittech wil uitbreiden, zijn de ontwikkeling van elektronica en software, en optica. Driessen: ‘We hebben al veel optomechanische kennis in huis, onder meer door de overname van Prontor, maar klanten komen nog niet automatisch naar ons toe met een opticavraagstuk. Daar willen we wel naartoe.’

VS

Hittech is ambitieus, maar realistisch. ‘We willen binnen een jaar of drie à vier op een omzet van tweehonderd miljoen euro zitten. Dat is echter geen heilig doel’, aldus Driessen. ‘Met autonome groei alleen kunnen we die stap niet zetten; we zullen bedrijven moeten overnemen. En met onze nieuwe aandeelhouder aan boord is daarvoor ook voldoende ruimte. Maar de mogelijkheden moeten zich wel aandienen. We zijn geen bedrijvenverzamelaar; het moet passen.’

De omzetverdubbeling is nodig omdat Hittech de hightechindustrie ziet veranderen. ‘Onze grote klanten trekken zich steeds meer terug op hun core. Voor de rest hebben ze de pakketten al klaarliggen en wachten ze op goede toeleveranciers die het van ze kunnen overnemen. Die rol willen wij graag invullen. Daarvoor moet je significant zijn voor je klanten. Dat betekent continuïteit, financiële zekerheid en schaalgrootte. Nu de eerste twee zijn afgetikt, werken we hard om het derde hokje te kunnen afvinken.’

Ook internationaal heeft Hittech groeiplannen. Driessen: ‘Met Hittech Prontor zitten we redelijk stevig in Zuid-Duitsland, waar veel te doen is. En we hebben vestigingen in Maleisië. Dat willen we uitbouwen tot een kleine Hittech Groep. Dat doen we langs drie poten: productie voor onze huidige klantenkring die ook in Azië zit, productie voor al onze klanten omdat het in Maleisië goedkoper kan, en productie voor lokale partijen.’ Sinds eind vorig jaar is Hittech ook aanwezig in de VS. ‘Het is nu nog een klein mechanicabedrijf, met ASML en Zeiss als launching customers, maar er ligt een plan om daar flink te groeien.’

AGENDA

Events

World of Technology & Science

2 oktober - 5 oktober

Utrecht

Trainingen

Advanced mechatronic system design

26 september - 3 oktober

Eindhoven

Time management in innovation

2 oktober - 1 november

Eindhoven

Topbanen
Murrelektronik

Accountmanager Zuid-Oost Brabant (M/V)

Murrelektronik

Zuid-Oost Brabant

Murrelektronik

Accountmanager Zuid-West Nederland (M/V)

Murrelektronik

Zuid-West Nederland

Solar Nederland

Productmanager Machinebouw

Solar Nederland

Alkmaar

Techwatch

Techwatch | bv | Novio Tech Campus | Transistorweg 7-H | 6534 AT Nijmegen
T. +31 (0)24 - 350 3532 | info@techwatch.nl

Copyright ©  2018 Mechatronica&Machinebouw - All Rights Reserved

×