Hittech wil dat medewerkers hun eigen succes stimuleren

Trainingsprogramma’s kunnen voor elk hightechbedrijf een effectief hulpmiddel zijn om nieuw talent aan te trekken en werknemers te helpen hun vaardigheden aan te scherpen. Voor ontwikkelmanager Stefan Vossen van Hittech Multin bieden trainingen iets veel belangrijkers: een kans om je intrinsieke motivatie te ontdekken en je passie te realiseren.

Collin Arocho
29 mei

In 1994 trad Cor Heijwegen af als divisiedirecteur binnen de Hoogovens Groep. De groep bestond uit tal van bedrijven die Hoogovens – nu Tata Steel – voorzagen van gereedschappen en materialen die worden gebruikt bij de productie van ijzer, staal en aluminium. Na hun vertrek besloten Heijwegen en een paar collega’s om een eigen bedrijf te starten bestaande uit verschillende Hoogovens-leveranciers, genaamd Hoogovens Industriële Toelevering of Hit Group. In 2004 werd het omgedoopt tot Hittech Group. Tegenwoordig bestaat het bedrijf uit acht zelfbesturende, maar niet onafhankelijke divisies, beheerd door een kleine holding. Die groepen worden zeer bewust klein gehouden – minder dan honderd man – om flexibiliteit, ondernemerschap en focus op de klant te garanderen.

Hittech Stefan Vossen
Stefan Vossen: ‘Als je niet intrinsiek gemotiveerd bent voor een training, zul je er waarschijnlijk niets uit halen.’ Foto: Fotowerkt.nl

Een van Hittechs dochterondernemingen, Hittech Multin, is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van mechatronische producten voor de medische, halfgeleider-, meet- en analytische industrie. Deze producten moeten voldoen aan hoge kwaliteitseisen en bevatten kennis over nauwkeurige positionering, optica, vacuümtechnologie, reinheid en medische voorschriften. Om deze systemen te ontwikkelen, heeft de Haagse vestiging van Multin personeel nodig met een sterke technologische achtergrond en de wens om zijn vaardigheden te verbeteren door middel van training.

‘Het is geen wonder dat het grootste deel van de ontwikkelcapaciteit van Hittech Group onder het dak van Hittech Multin zit’, stelt ontwikkelmanager Stefan Vossen. ‘Hier werken vereist de mentaliteit en urgentie om constant te verbeteren en de bereidheid om echt met klanten in contact te komen. Daarom worden zo veel technologische ontwikkelingen van Hittech gedaan op of met inbreng van deze afdeling.’

Filosofie

Om de klantgerichte focus te behouden, streeft Hittech er voortdurend naar om de boel op te schudden en out-of-the-box te denken om zich aan te passen en beter aan te sluiten bij de behoeftes van zijn klanten. Het bedrijf hanteert niet voor niets het mantra ‘masters in improvement’. Een tool die de systeemontwikkelaar gebruikt om dit te bewerkstelligen, is training. ‘Ik heb een andere filosofie als het gaat om training’, zegt Vossen. ‘Ik heb een aantal keer gemerkt bij cursussen die ikzelf volgde dat er een groot verschil zit tussen de deelnemers die gemotiveerd zijn om te komen en degenen die verplicht zijn gestuurd. Als je niet intrinsiek gemotiveerd bent voor een training, zul je er waarschijnlijk niets uithalen.’

Zelf begon Vossen zijn carrière als wetenschapper bij TNO, gespecialiseerd in elektromagnetisme. Daar raakte hij geïnteresseerd in het coachen van anderen in hun professionele traject. ‘Het was een vrij steil groeipad, maar ik heb meerdere trainingen gevolgd over coaching. In deze cursussen heb ik zo veel over mezelf geleerd’, vertelt Vossen. ‘Ik ontdekte dat ik het erg leuk vind om met jongere mensen te werken en hen te helpen hun carrière verder te ontwikkelen. Toen werd ik teammanager en vond ik echt mijn passie voor het coachen en begeleiden van jong talent. En sindsdien heb ik geprobeerd daar mijn energie in te steken.’

Aan het roer

Een ander aspect van Vossens filosofie over training is dat er in zijn groep nooit een standaard programma is. Trainingsprogramma’s moeten op maat worden gemaakt, zodat ze precies bij elke medewerker passen. ‘Het komt echt neer op de behoeften van de persoon, uiteraard binnen zijn rol in het team. Ik wil dat ze ergens enthousiast over zijn en zelf beslissen’, legt Vossen uit. ‘Ik wil niet aan het roer van hun carrière zitten. Dat moet van henzelf komen, met hun eigen visie en eigen belangen. Ik denk dat cursussen daar deel van uitmaken.’

‘Onze ingenieurs komen vaak met een fris nieuw perspectief terug van een training.’ Foto: Fotowerkt.nl

Het lijkt erop dat de aanpak zijn vruchten afwerpt. Volgens Vossen ondergaat de productontwikkeling bij Hittech de afgelopen jaren een transitie. Toen het bedrijf werd opgericht, lag de focus op materiaalkennis en constructieprincipes, maar nu is het gericht op mechanica en mechatronica, gecombineerd met optica, elektronica en software. ‘Als bedrijf bieden we volledig geïntegreerde producten. Maar met deze transitie moesten we de systeemengineering binnen de groep echt intensiveren’, stelt Vossen. ‘Deze verschuiving betekende dat we onze capaciteiten moesten aanpassen en verbeteren. Een aantal van onze ingenieurs vroeg of ze cursussen mochten doen.’

Fris perspectief

Onlangs was er zo veel belangstelling voor een training in elektromagnetische compatibiliteit dat Hittech besloot om een bedrijfseditie van de cursus ‘EMC for mechatronic engineers’ van High Tech Institute te laten uitvoeren. ‘Als we trainingen selecteren, willen we geen standaard cursusboek. Het is belangrijk voor ons om trainingen te vinden die worden gegeven door mensen met diepe wortels en ervaring in het hightechdomein’, benadrukt Vossen. ‘Daarom hebben we ons tot High Tech Institute gewend. Hun trainingen zijn ontworpen voor en door experts uit de industrie. Dat geeft me veel vertrouwen bij het organiseren van dit soort trainingen, omdat ik weet dat de inhoud altijd betrouwbaar is.’

Een training heeft echter geen zin als het niet leidt tot resultaten en, natuurlijk, een return on investment. Hoewel dit soms moeilijk te kwantificeren is, is dat voor Vossen zonneklaar. Een specifiek moment waar hij opvallende verbeteringen heeft opgemerkt, is in de vroege stadia van systeemontwerp. Vossen: ‘Ik heb gezien dat onze ingenieurs vaak van een training terugkomen met een fris nieuw perspectief. Ik merk dit vooral in de beginfase van projectplanning. Zo houden de ingenieurs bij het opstellen van foutbudgetten al in een vroeg stadium rekening met meer details, met name met het oog op mogelijke emc-gerelateerde problemen. In het verleden hebben ze deze potentiële problemen misschien helemaal gemist.’

‘Een ander voordeel dat ik toeschrijf aan mijn medewerkers die deelnemen aan trainingsprogramma’s is dat het de communicatie lijkt te bevorderen. Met name tussen engineers die in multidisciplinaire groepen werken. Ze lijken elkaars behoeftes beter te begrijpen en houden dus vanaf het begin meer rekening met elkaar. En hoewel geen enkel project gelijk perfect is, geldt: hoe beter je specificaties en voorwaarden aan het begin van een project zijn, hoe beter en soepeler het project zal verlopen.’