IHC onderzoekt onderhoud van Nederlandse kustlijn op waterstof

Alexander Pil
17 mei

Royal IHC heeft onlangs een approval in principle (aip) ontvangen van classificatiebureau Bureau Veritas voor het ontwerp van een op waterstof aangedreven sleephopperzuiger (TSHD). In een innovatiepartnerschap met de Nederlandse Rijkswaterstaat onderzoekt Royal IHC een nieuw type schip, de Leaf Hopper (low energy adaptive fuel).

De principegoedkeuring van Bureau Veritas betekent dat het voorgestelde ontwerp van het schip, inclusief de kenmerken en specificaties, in dit vroege stadium acceptabel is bevonden en dat het waterstofsysteem veilig is geïntegreerd. De verkenningsfase is begin 2019 gestart met als doel een schip te ontwikkelen dat in 2024 operationeel kan zijn.

Rijkswaterstaat heeft de ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn en moest voor haar kustbeschermingsprojecten kosteneffectieve oplossingen bedenken die de CO2-uitstoot vanaf 2024 aanzienlijk kunnen verminderen.

Met dit in gedachten heeft IHC een door waterstof aangedreven sleephopperzuiger ontwikkeld die is ontworpen om te worden gebruikt voor het onderhoud van de Nederlandse kustlijn. De Leaf Hopper zal bijdragen aan de reductie van zowel de uitstoot van broeikasgassen als de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen in de nabijheid van de kust en kuststeden. Bij het varen op waterstof stoot het schip alleen waterdamp uit.

Alleen bij de bouw van het schip en bij de productie van groene waterstof komt een minimale hoeveelheid CO2, SOx, NOx en fijnstof vrij. Bovendien dragen veel ontwerpkenmerken van de Leaf-trechter bij aan een laag energieverbruik, waaronder een elektrische aandrijflijn en energieterugwinningssystemen.