Kendrion focust op brandstofkostenbesparing en groei in elektrische auto’s

René Raaijmakers
14 september

De automotive-activiteiten van toeleverancier Kendrion splitsen in een bedrijf dat zich gaat richten op elektrische voertuigen en een tak die toelevert voor voertuigen met een verbrandingsmotor. ‘Automotive Core’ (167 miljoen euro omzet) en ‘Automotive E’ (67 miljoen euro) krijgen eigen winst-verliesverantwoordelijkheid. In een persbericht stelt Kendrion dat bij de traditionele tak kostenefficiëntie centraal staat. De elektrische tak gaat zich concentreren op innovatie, projectbeheer en groei.

Kendrion-dochter Intorq gaat de handrem leveren voor de nieuwe elektrisch aangedreven eend. Citroën stopte de productie van de 2CV in 1990, maar is van plan om de iconische auto een nieuw, elektrisch leven te geven.

‘Door de splitsing van de automotivegroep kunnen wij ons nog meer richten op innovatie en op producten als Avas-geluidssystemen, actieve vering en sensorreiniging’, zegt Kendrion-topman Joep van Beurden. ‘Tegelijkertijd verbeteren we de efficiëntie en genereren we meer cash uit activiteiten die we hebben op het gebied van brandstofvoertuigen.’ Kendrion verwacht dat de nieuwe structuur een jaarlijkse kostenbesparingen van 4 miljoen euro gaat opleveren. De eenmalige kosten voor de herstructurering schat het bedrijf op 6 miljoen euro.

Volgens Van Beurden liggen de omzet en winstgevendheid momenteel ruim boven het niveau van vóór de pandemie. ‘We zijn goed gepositioneerd om te blijven profiteren van de brede overgang naar schonere energie.’ In China groeide Kendrion. Daar legt het bedrijf ook de laatste hand aan de bouw van een fabriek van 28 duizend vierkante meter in Suzhou. Eenmaal in operatie is het de grootste productiefaciliteit van Kendrion.

De afgelopen twee jaar nam Kendrion Intorq en 3T over.