Kind Technologies breidt uit in glastuinbouw

Alexander Pil
27 november 2020

Hightech scale-up Kind Technologies heeft zijn positie in de glastuinbouwmarkt uitgebreid via de overname van Martin Stolze uit De Lier, een specialist in de automatisering van intern transport. Kind ziet een toenemende vraag naar automatisering in de tuinbouw en de voedselverwerkende industrie. Toenemende arbeidskosten en schaarste, focus op voedselveiligheid en de inzet van data ten behoeve van procesverbetering zijn belangrijke drijfveren. Met de acquisitie vergroot Kind zijn aanbod en capaciteit. Met de 57 medewerkers van Martin Stolze komt Kind boven de tweehonderd man personeel.

Foto: Martin Stolze

Kind Technologies is al actief binnen de tuinbouw met de merken Koat en Crux Agribotics. Het heeft het prijswinnende Sortipack-systeem ontwikkeld voor het automatisch classificeren, sorteren en verpakken van organische producten, groenten en fruit, waardoor telers en verpakkingscentra hun productiviteit kunnen opschalen met minder afhankelijkheid van menselijke arbeid en de data over de gewassen kunnen benutten.

Martin Stolze is sinds de oprichting in 1991 een expert in het intern transporteren van producten in de tuinbouw, distributie- en verpakkingscentra. Het bedrijf is de afgelopen jaren sterk gegroeid met zijn interne transport productportfolio waaronder transportbanden, bufferbanden, potmachines, rollenbanen, watergeefstations, ketting- en potvorken, die internationaal worden verkocht.

‘Met deze mijlpaal kunnen we onze groeistrategie binnen de glastuinbouw versnellen’, zegt Alex Kind, ceo van Kind Technologies. ‘We zien enorm potentieel in het automatiseren van de typische manuele processen binnen kassen en verpakkingscentra wereldwijd. Met deze overname borgen we tevens onze aanwezigheid in de Greenportregio Westland, ’s werelds meest innovatieve regio op het gebied van glastuinbouw. We zijn onszelf aan het positioneren als dé systeemleverancier voor de volledige tuinbouwwaardeketen, van telers, kassenbouwers, installatie- en automatiseringsbedrijven. Onze strategie daarbij is gebaseerd op significante investeringen in r&d-services en strategische samenwerkingsverbanden binnen de sector aangevuld met strategische overnames zoals die nu van Martin Stolze en Koat in 2019.’

 advertorial 

The waves of Agile - Value delivery in medium and large organizations

Derk-Jan de Grood creëerde een rijke bron van kennis voor Agile-coaches en -leiders. Met praktische tips om een ​​lerende organisatie te creëren die kwalitatieve oplossingen levert met zakelijke waarde. Order 'The waves of Agile' hier.