Lichtjaren verwijderd van productie

Collin Arocho
Leestijd: 3 minuten

Ondanks de golf van opwinding rond het prototype van de hybride zonne-energie/elektrische auto van Lightyear, heeft de Helmondse startup nog veel te bewijzen wat betreft massaproductie. Omdat de tijdlijn steeds krapper wordt, rijst de vraag of de Lightyear One ooit de markt zal bereiken.

Regelmatig hebben mijn Nederlandse collega’s erop gewezen dat ik een rasoptimist ben. Ik ben heel snel enthousiast over wat mensen in de hightechwereld beweren. Startups zijn mijn favoriet. Ik heb een zwak voor een ouderwets underdogverhaal en ik zie graag vernieuwers proberen om het speelveld op z’n kop te zetten. Maar hoe positief ik ook ben, er zijn een paar startups die meer vragen oproepen dan antwoorden geven, die mijn realiteitszin naar boven brengen en meer dan alleen een vleugje scepsis genereren. Een perfect voorbeeld: Lightyear.

Tuurlijk, de Lightyear One bevat indrukwekkende technologie. Ontwerpers hebben ervoor gekozen om de auto te bouwen met lichtgewicht aluminium en koolstofvezel, wat het gewicht aanzienlijk vermindert en toch een sportieve uitstraling geeft. Door de extreem lage luchtweerstand kan de auto per lading verder rijden. De kap, dak en kofferbak zijn allemaal gemaakt van zeer efficiënte zonnecelpanelen die extra energie geven – allemaal erg cool.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.