Lightyear commercialiseert zonnedak met DSM

Paul van Gerven
18 mei

Lightyear en DSM werken samen om Lightyears zonnepaneeldak voor elektrische voertuigen, inclusief bussen en bestelwagens, naar de markt te brengen. Na marktonderzoek zijn de bedrijven van plan om proefprojecten te starten met autofabrikanten en ov-organisaties. ‘Integratie van een zonnedak kan in deze sectoren een slimme investering zijn’, stellen de partners in een persbericht, wijzend op bereikbeperkingen en afhankelijkheid van laadstations.

Lightyear onthulde zijn eerste prototype vorig jaar. Foto: Lightyear

Lightyear ontwikkelde het zonnedak voor de Lightyear One, een elektrische auto die zijn actieradius uitbreidt door zich te voeden met zonne-energie. Daardoor hoeven ze minder vaak aan het stopcontact te hangen als gewone elektrische voertuigen. De spin-off van de Technische Universiteit Eindhoven claimt dat zijn eerste model, dat naar verwachting in 2021 wordt uitgebracht, een actieradius van 725 km zal hebben. Op jaarbasis zou het slechts 10-30 procent van zijn ‘brandstof’ van het net hoeven halen.

Het zonnedak van 5 vierkante meter maakt gebruik van DSM-technologie, dat wil zeggen, een geleidende achterplaat waarmee elektrische aansluitingen aan de achterkant kunnen worden aangebracht. Dit betekent meer ruimte voor zonnecellen aan de voorzijde en minder elektrische verliezen, waardoor de efficiëntie toeneemt.