Lightyear wijzigt koers en past zonnetechniek aan op VW en Tesla

Collin Arocho
22 juni

Zonneauto-bedrijf Lightyear lijkt een ommekeer te hebben gemaakt. De Helmondse startup, die behoorlijk vastberaden was over zijn ambitieuze doel om zijn Lightyear One-‘zonneauto’ eind 2021 in productie te nemen, lijkt voor een andere route te hebben gekozen. Een paar weken na de aankondiging van een overeenkomst voor gezamenlijke ontwikkeling met DSM onthulde de hightech-onderneming de release van twee nieuwe onderzoeksvoertuigen. In plaats van een eigen auto te gebruiken, koos het Lightyear-team er echter voor om zijn zonnepaneeldak te integreren in een Volkswagen Crafter LCV, genaamd 005, en een Tesla Model 3, bekend als 006.

Lightyears Tesla-testvoertuig. Foto: Lightyear

De auto’s die door de straten van Helmond rijden, meten de zonne-opbrengst tijdens de rit. Bovendien zal het bedrijf andere real-world gegevens verzamelen over trillingsimpact, schokabsorptie en waterdichtheid. Via deze platforms wil de zonne-startup zijn technologie en ontwerpkeuzes valideren en de toegevoegde waarde van zijn geïntegreerde zonnecellen demonstreren. Tegen het einde van het jaar verwacht Lightyear zijn volgende testvoertuig, 007, uit te brengen, een validatieprototype met de integratie van zijn zonne-energie, in-wheel motor en batterijtechnologie gecombineerd.