Met commerciële insteek poetst NTS naden tussen sites weg

Ruim een halfjaar heeft hij de touwtjes in handen bij NTS. Als opvolger van Marc Hendrikse kiest Tjarko Bouman voor een meer commerciële benadering. Zo verwacht hij de verschillende vestigingen en kantoren wereldwijd volledig naadloos te kunnen laten samenwerken en een eenduidige propositie naar vooral buitenlandse klanten te kunnen realiseren.

Alexander Pil
2 maart

2020 was een jaar van uitersten voor NTS. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar bleven de fabrieken in Azië zes weken dicht en kwam de productie abrupt tot stilstand. Toen de deuren weer open mochten, stonden de opdrachtgevers en klanten in een lange rij te wachten. ‘Uiteindelijk hebben we met onze vestiging in Shanghai het beste jaar ooit gedraaid’, aldus NTS-directeur Tjarko Bouman.

‘Voor wereldwijd opererende klanten is het van belang dat NTS als één bedrijf opereert’, zegt NTS-directeur Tjarko Bouman.

Bouman, die medio 2020 het stokje overnam van Marc Hendrikse bij de Eindhovense systeemleverancier, telt zijn zegeningen. ‘We zitten in de fortuinlijke omstandigheid dat onze belangrijkste markten blijven groeien.’ De halfgeleidersector vertoonde bij de uitbraak van de coronapandemie wel een schrikreactie, maar trok daarna heel hard aan. ‘Voor 2021 zijn de verwachtingen heel erg positief. Die industrie blijft maar doorgroeien. Er is nu zelfs een tekort aan chips en ook de outlook voor de toekomst is ontzettend goed.’

In andere sectoren waar NTS opereert, gaat het een stuk stroever. Zo ligt de medische sector behoorlijk op z’n gat. ‘Projecten zijn daar op de lange baan geschoven. Ik verwacht wel dat er straks een inhaalslag wordt gemaakt en uitgestelde opdrachten alsnog worden toegekend’, aldus Bouman.

Overall mag NTS niet klagen. ‘In sommige vestigingen heeft de pandemie zeker invloed gehad, maar op totaalniveau hebben we in 2020 een vergelijkbaar jaar gedraaid als in 2019’, vertelt Bouman. ‘Gezien de omstandigheden kunnen we daarmee dik tevreden zijn.’

Eenduidigheid

Bouman trad op 1 augustus in dienst bij NTS, na negen jaar bij Vanderlande. Toen de reisbeperkingen nog minder strikt waren, bezocht hij alle vestigingen in Nederland en Tsjechië. In december kon hij zelfs nog naar het NTS-kantoor in Singapore. Het gevoel dat hij iedereen in de organisatie kent, heeft Bouman zeker nog niet. De digitale kanalen die nu de norm zijn, vindt hij te beperkend. ‘Op termijn geloof ik daar niet in. Na de crisis zal de balans zeker anders liggen en meer online worden overlegd, maar je ervaart het pas echt als je er fysiek bent, door de fabriek loopt en met mensen praat.’

Via Zoom en Teams sprak Bouman de afgelopen maanden digitaal met een hele rits klanten. ‘Ik vraag ze onder meer waarom ze voor NTS kiezen’, vertelt hij. ‘Als antwoord krijg ik dat ze ons vakmanschap waarderen en dat we meer zijn dan een pure build-to-print-leverancier; we denken met de klanten mee. Ook krijg ik veel positieve feedback over onze wereldwijde aanwezigheid omdat we daarmee de totale levenscyclus van een product kunnen ondersteunen. Aan de ene kant zitten we dichtbij met onze ontwikkeling en engineering. En aan de andere kant, als een product wat meer is uitgekristalliseerd, kunnen we de productie verschuiven naar Oost-Europa of China.’

Een kritiekpuntje dat Bouman hier en daar hoort, gaat over eenduidigheid. ‘Vooral voor wereldwijd opererende klanten is het van belang dat we als één bedrijf opereren’, legt hij uit. ‘Dat begint intern door duidelijk te hebben hoe we kijken naar het productcreatieproces en hoe we dat wereldwijd kunnen afstemmen binnen onze eigen vestigingen. We moeten streven naar eenduidige planning, uitvoering, aansturing en rapportage van projecten. Daar hebben we al een aantal belangrijke stappen gezet. Vooral in de mindset van onze mensen.’

Bouman kijkt met smart uit naar het moment dat hij met de wereldwijde top van zijn bedrijf – de kernteams van alle vestigingen en alle technische specialisten, bij elkaar zo’n vijftig man – weer kan samenkomen. ‘Zowel op managementniveau als op functioneel niveau zoeken we nog meer naar afstemming en eenduidigheid over de manier waarop we werken. Daar heb je live meetings voor nodig’, aldus Bouman.

Eén team

Dat traject was al ingezet voordat Bouman bij NTS kwam, maar de nieuwe directeur geeft op dat gebied gas bij. ‘Het draait wat mij betreft om local for local en een wereldwijde coördinatie’, stelt Bouman. ‘Als we hier in Nederland met een klant praten, praat je lokaal. Dat is ook belangrijk want uiteindelijk vind je elkaar in de order die wordt geplaatst of het product dat moet worden geëngineerd. Als je datzelfde proces uitsmeert over meerdere vestigingen, mag een klant daar niets van merken. Dat vereist gedegen accountmanagement. Zo’n accountmanager moet zorgen voor eenduidigheid richting de klant en de coördinatie binnen NTS regelen. Intern krijgt hij hulp van een programmamanager die de trajecten binnen onze organisatie voor de klant op elkaar afstemt. Dus dat niet de ene vestiging linksaf gaat en de andere rechtsaf. Dat is de koers waarop we gaan versnellen.’

Een vergelijkbaar resultaat probeert Bouman door te voeren door het managementteam van NTS te herstructureren. Het Eindhovense bedrijf is afgestapt van een gelaagde structuur en maakt de transitie naar één board met zeven leden. ‘Eén team, dus meer helderheid’, verklaart Bouman. ‘Voorheen was er toch het risico dat de verschillende locaties voor zichzelf opereerden. Ik denk dat als je met elkaar optrekt op het gebied van technologie of commercie, of richting een klant, dat je dan veel meer impact kunt hebben.’

NTS is de afgelopen jaren weliswaar flink gegroeid naar inmiddels zo’n zeventienhonderd medewerkers, maar de laatste overname dateert alweer van 2018. Had NTS niet allang alle plooien gladgestreken kunnen hebben? ‘Bij elke acquisitie is het een uitdaging hoe je alles tot één geheel smeedt’, antwoordt Bouman, die verder niet in detail wil treden omdat het zaken zijn van voor zijn aanstelling.

Slim koppelen

Met Bouman heeft NTS in elk geval een meer commerciële man aan het roer. ‘Het is een kwestie van persoonlijke ervaringen en voorkeur hoe je de zaken organiseert’, zegt hij diplomatiek, ‘maar ik kies ervoor om me meer op de commerciële focus van de sites te richten, en iets minder op de operationele kant. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dat thema niet belangrijk is, maar ik kijk toch net wat anders naar de situatie. Laten we vooral als één team opereren.’

Door zijn commerciële bril kijkt Bouman ook naar de integrale propositie van NTS. ‘Welke capaciteiten hebben we nou bij al onze vestigingen en afdelingen, en hoe kunnen we die slim samenvoegen?’, legt hij uit. ‘We zitten midden in dat traject en hebben nog te weinig tijd gehad om het helemaal helder te krijgen. Daar gaan we dit jaar mee aan de slag.’

Omdat partijen in Nederland meestal wel weten wat NTS te bieden heeft, richt het bedrijf zich steeds nadrukkelijker op het buitenland. ‘Dat is absoluut de ambitie’, zegt Bouman. ‘In Nederland maken we al veel omzet bij de grote spelers. Als je verder wilt groeien – en dat willen we – is het niet meer dan logisch dat de focus meer naar het buitenland schuift.’

Ook naar Noord-Amerika, waar NTS nu een ‘vooruitgeschoven post’ heeft: een kantoor voor sales en salessupport. ‘Op termijn willen we daar uitbouwen’, zegt Bouman. ‘De vraag is nog wel wat we daar precies willen doen. Meer ontwikkeling en engineering? Of ook een lokale productiesite? Daarop zoeken we nog het goede antwoord.’