Miljoenenclaim truckkartel stap dichterbij
Dat truckleveranciers CNH/Iveco, Daf/Paccar, Daimler, Man, Scania en Volvo/Renault zich schuldig hadden gemaakt aan kartelvorming stond al vast. De Europese Commissie beboette het zestal in 2016 voor geheime prijsafspraken. Transportbedrijven die direct benadeeld zijn, hadden nog geen genoegdoening gekregen, maar een Amsterdamse rechter heeft de bezwaren en tegenargumenten van de truckfabrikanten vorige week terzijde geschoven. Daarmee is de weg vrij naar directe schadeclaims van gedupeerden. De eisers moeten wel per geval aannemelijk maken dat ze door onrechtmatig handelen van de leverancier schade hebben geleden.

Volgens MKB-Claim, dat vorig jaar namens zo’n drieduizend aangesloten bedrijven een bodemprocedure startte, zou er gemiddeld 10,3 procent per vrachtwagen te veel zijn betaald in de periode van het kartel. De hoogte van de schade is afhankelijk van het jaar van aankoop en kan, inclusief wettelijke rente, oplopen tot 30 duizend euro per vrachtwagen. MKB-Claim schat de totaal geleden schade op 410 miljoen euro.