‘Pandemie stuwt verkoop servicerobots omhoog’

Alexander Pil
30 oktober

De verkoop van professionele servicerobots is met 32 procent gestegen tot 11,2 miljard dollar wereldwijd (2018-2019). De coronapandemie zal de markt verder stimuleren. De grote vraag naar robots voor desinfectie, logistiek in fabrieken en magazijnen, en thuisbezorging zijn voorbeelden van deze trend. Dat staat in het rapport World Robotics 2020, gepresenteerd door de International Federation of Robotics (IFR).

Bron: IFR

Gerekend naar waarde is de verkoop van medische robotica goed voor 47 procent van de totale omzet van professionele servicerobot in 2019. Deze werd voornamelijk gedreven door robotchirurgie, de duurste soort in het segment. De omzet bereikte een nieuw record van 5,3 miljard dollar – een stijging van 28 procent. Tegen 2022 kan de verkoop van medische robotica meer dan verdubbelen tot 11,3 miljard dollar. Ongeveer 90 procent van de medische robots is afkomstig van Amerikaanse en Europese leveranciers.

Logistiek

De marktwaarde van verkochte of verhuurde logistieke robots steeg met 110 procent tot 1,9 miljard dollar. Vrijwel alle systemen waren bedoeld voor indoor gebruik. Waar autonome mobiele robots (amr’s) aanvankelijk alleen in magazijnen werden gebruikt, maken ze met de digitalisering van de productie ook steeds vaker deel uit van slimme fabrieken. Daarom lijkt een aanhoudende sterke omzetgroei van 40 procent of meer per jaar mogelijk.

‘De investering in servicerobots voor logistiek in productieprocessen is snel terugverdiend’, zegt IFR-topman Milton Guerry. ‘Als je uitgaat van een volcontinu gebruik, heb je die investering er binnen twee tot drie jaar – en vaak veel sneller – weer uit.’

Opkomende robot-as-a-service-bedrijfsmodellen verlagen de drempel voor klanten om te automatiseren met robots. Het voordeel is dat ze niet hoeven te investeren in hardware, dus de bedrijven hebben geen vast kapitaal, geen vaste kosten en geen robotoperators nodig. Het gebruik van logistieke robots wordt sterk gedreven door magazijnoplossingen voor grote e-commercebedrijven. Een groot potentieel is ook te vinden in ziekenhuizen die hun logistiek beheren met behulp van professionele servicerobots.

Outdoor

Het segment outdoorrobotica bestaat uit robots voor landbouw, melkveehouderij, veehouderij en andere agrotoepassingen. De verkoopwaarde steeg met 3 procent tot 1,3 miljard dollar. De pandemie kan gevolgen hebben voor de verdere levering van dergelijke robots. Zo veroorzaakten reisbeperkingen voor arbeiders uit Oost-Europa een tekort aan arbeidskrachten. Boeren kunnen dit compenseren met de inzet van robots. Een omzetgroei van meer dan 30 procent voor landbouwrobots lijkt mogelijk.

Huishoudrobots

Servicerobots voor persoonlijk en huishoudelijk gebruik, die worden geproduceerd voor een massamarkt, omvatten onder meer stofzuig- en vloerreinigingsrobots, grasmaaierrobots of entertainmentrobots. Het totale aantal servicerobots in dit segment steeg met 34 procent tot meer dan 23,2 miljoen verkochte exemplaren in 2019. De waarde steeg met 20 procent tot 5,7 miljard dollar. De prijzen voor de twee belangrijkste segmenten, robotstofzuigers en speelgoedrobots, zijn de afgelopen jaren gedaald. Tegenwoordig zijn standaard robotstofzuigers al verkrijgbaar voor minder dan 100 dollar.

Een groeiende markt is de inzet van assistentierobots voor ouderen of gehandicapten. De geschatte verkoopwaarde steeg met 17 procent tot 91 miljoen dollar. Talrijke nationale onderzoeksprojecten in veel landen richten zich op deze enorme toekomstige markt voor servicerobots. In tegenstelling tot de meeste entertainmentrobots zijn deze robots hightechproducten.