Projectgebaseerd leren en studentencompetities

Paul Lambrechts is senior application engineer bij Mathworks.

26 juni 2013

Hoe kom je aan een baan zonder ervaring en aan ervaring zonder een baan? Een antwoord op deze vraag is projectgebaseerd leren en studentencompetities gesponsord door het bedrijfsleven. Toen ik afstudeerde van mijn studie werktuigbouwkunde was projectgebaseerd leren niet bepaald standaard. Studeren was veelal een individuele bezigheid en je kennis werd getoetst door middel van – wederom individueel afgelegde – examens, schriftelijk of mondeling. Echter het feit dat ik tijdens mijn studie ervaring heb mogen opdoen in het bedrijfsleven, heeft me zeker geholpen om een beter inzicht te krijgen in het verschil tussen ’weten‘ en ’iets daadwerkelijk werkend maken‘.

Omdat universiteiten zich bewust werden dat praktijkervaring zeer belangrijk is en doordat het bedrijfsleven er steeds meer om vroeg, zijn ze begonnen met de ontwikkeling van projectgebaseerd leren. Hierin worden levensechte projecten nagebootst die studenten normaal pas tegenkomen in hun eerste baan en krijgen ze de mogelijkheid de theorie in praktijk te brengen. Daarnaast ontwikkelen ze hun niet-technische vaardigheden die belangrijk zijn in een toekomstige carrière zoals samenwerken, projectmanagement, marketing en budgetbeheer.

Om het projectgebaseerd leren nog echter en nog leuker te maken kun je je als student aanmelden voor een studentencompetitie, liefst met zoveel mogelijk universiteiten uit zoveel mogelijk landen. Hierdoor creëer je een ’echte‘ competitie in een internationale setting; je krijgt de kans om jouw universiteit te vertegenwoordigen, de voldoening van samen een doel bereiken en het besef dat wat je in de collegebanken hebt geleerd er echt toe doet.

Sponsoring door het bedrijfsleven maakt het voor de studenten mogelijk om met marktconforme tools te werken, zoals Matlab en Simulink, en ontwikkelmethodes te gebruiken die goed aansluiten bij de praktijk. De academische staf van de universiteit krijgt zo de kans om met professionals uit het bedrijfsleven een waardevolle discussie op te starten en op de hoogte te blijven van de nieuwste processen en tools in de industriële praktijk. Dit helpt hen weer verder in de ontwikkeling van hun curricula, voor nu en de toekomst.

Omgekeerd leren de sponsoren van de studentencompetities. Voor sommige bedrijven is het een gelegenheid om hun producten in een snel veranderende, competitieve omgeving toe te passen. Voor andere bedrijven biedt het de mogelijkheid om toekomstige ingenieurs kennis te laten maken met hun bedrijf en producten om zo talent aan te trekken voor de toekomst.

Fortunes of High Tech

Studentencompetities zoals Robocup zijn perfecte voorbeelden van projectgebaseerd leren. Studenten van universiteiten over de hele wereld strijden met elkaar in teams om robots te ontwikkelen, elk met uiteenlopende uitdagingen, afhankelijk van de competitie waarin ze deelnemen. Het uiteindelijke doel is dat tegen 2050 een team van mensachtige robots een aardig partijtje voetbal moeten kunnen spelen tegen echte profvoetballers. Een voetballende robot is een ultiem mechatronisch systeem dat snel bewegende en accurate mechanica vereist, evenals robuuste en krachtige elektronica en innovatieve en betrouwbare software zodat hij snel visuele informatie kan interpreteren en autonoom beslissingen kan nemen over zijn balspel. Momenteel zijn de meest capabele robots te vinden in de zogenaamde Middle Size League met rijdende robots die tot kniehoogte reiken.

Deze league was ook de keuze van de TU Eindhoven toen ze in 2005 besloot om aan Robocup deel te nemen. Eerst samen met andere Nederlandse universiteiten, later onder hun eigen team Tech United. In de jaarlijkse wereldkampioenschappen zijn ze van de vijfde plaats in 2007, naar de tweede plaats gestegen tussen 2008 en 2011 om het in 2012 tot de wereldtitel te schoppen. Inmiddels doen ze ook mee in de Humanoid League en in de @Home-competitie met als doel autonome servicerobots te ontwikkelen voor het verrichten van huishoudelijke taken.

De Robocup-studentencompetitie is een uitgelezen kans voor studenten om in een engineering-teamverband, en onder begeleiding van de faculteit en hun mentoren, te werken aan geavanceerde robotica-applicaties met de laatste softwareontwikkeltools. Door deze focus op zowel proces als de technologie zijn de studenten stappen voor op hun medestudenten. Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat dit een unieke kans is om waardevolle ervaring op te doen en je carrière een glansrijke start te geven.

Robocup 2013 start vandaag in Eindhoven en duurt tot 30 juni. Toegang is gratis. Mathworks is een van de sponsor van het event.