Prototype Lightyear-zonneauto rijdt 710 kilometer op volle accu

Alexander Pil
13 juli

Lightyear heeft een belangrijke mijlpaal behaald door 710 kilometer te rijden met het prototype van Lightyear One. Nog niet eerder heeft een elektrische auto zo’n lange afstand gereden op een relatief kleine batterij, aldus het Helmondse bedrijf.

Op de Aldenhoven-testring heeft de Lightyear One 710 km gereden op één acculading.

‘Na vier jaar hard werken en het bouwen aan de Lightyear One, is deze prestatie een belangrijke engineering- en technologiemijlpaal’, zegt Lex Hoefsloot, ceo en medeoprichter van Lightyear. ‘Deze prestatie valideert onze gepatenteerde technologie en toont aan dat we in staat zijn om onze belofte na te komen om de meest efficiënte elektrische auto te introduceren. Het huidige prototype behaalt met een relatief kleine accu een actieradius van 710 kilometer en een energieverbruik van 85 Wh/km bij een snelheid van 85 km/u. Zelf de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50 procent meer energie.’

Hoefsloot verwacht dat Lightyear in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kan realiseren bij snelheden boven de 100 km/u. ‘Door het energieverbruik per kilometer van een elektrisch voertuig te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu. Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een elektrische auto, kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen die niet vaak aan de lader hoeven. Energiezuinige auto’s hebben veel baat bij zonnepanelen op de auto en winnen hierdoor op een zonnige dag zo’n 70 kilometer aan extra rijbereik.’

Het prototype van de Lightyear One is in het Aldenhoven Testing Center in Duitsland op de proef gesteld door 85 kilometer per uur te rijden op 60 kWh. De test varieerde van het meten van het rendement van de zonnepanelen en de batterij, het energieverbruik van het koelsysteem, tot de werking van de in-wheel motoren en alle software die de zonneauto nodig heeft. Naast de validatie van de technische prestaties van de auto staat een aantal andere tests op de planning rondom de homologatieprocedure, zoals de crashtests en de officiële WLTP-rijcyclustest.

 advertorial 

Krijg antwoord op de verpakkingsvraag van morgen op Empack 2021

Alle seinen staan op groen om jou te ontvangen tijdens Empack op 8 en 9 september 2021 in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch. En jij kan daarbij zijn. Als lezer van Mechatronica & Machinebouw kan jij met code 2507 gratis registreren via deze link. Lees hier meer over de beurs.

De exclusieve serie van 946 Lightyear One’s gaat in de eerste helft 2022 in productie. Lightyear wilt zich vanaf 2024 op de grotere markt richten.