Prototype Lightyear-zonneauto rijdt 710 kilometer op volle accu

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Lightyear heeft een belangrijke mijlpaal behaald door 710 kilometer te rijden met het prototype van Lightyear One. Nog niet eerder heeft een elektrische auto zo’n lange afstand gereden op een relatief kleine batterij, aldus het Helmondse bedrijf.

‘Na vier jaar hard werken en het bouwen aan de Lightyear One, is deze prestatie een belangrijke engineering- en technologiemijlpaal’, zegt Lex Hoefsloot, ceo en medeoprichter van Lightyear. ‘Deze prestatie valideert onze gepatenteerde technologie en toont aan dat we in staat zijn om onze belofte na te komen om de meest efficiënte elektrische auto te introduceren. Het huidige prototype behaalt met een relatief kleine accu een actieradius van 710 kilometer en een energieverbruik van 85 Wh/km bij een snelheid van 85 km/u. Zelf de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50 procent meer energie.’

Hoefsloot verwacht dat Lightyear in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kan realiseren bij snelheden boven de 100 km/u. ‘Door het energieverbruik per kilometer van een elektrisch voertuig te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu. Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een elektrische auto, kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen die niet vaak aan de lader hoeven. Energiezuinige auto’s hebben veel baat bij zonnepanelen op de auto en winnen hierdoor op een zonnige dag zo’n 70 kilometer aan extra rijbereik.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.