Rein4ced start productielijn composieten fietsframes

Alexander Pil
18 december 2017

Het Leuvense Rein4ced heeft een grote kapitaalronde afgesloten om een productielijn te ontwikkelen voor onbreekbare composietfietskaders in België. Het nieuwe hybride composietmateriaal waarvoor een patent is aangevraagd en het volledig geautomatiseerde productieproces, zullen een revolutie betekenen in de fietsindustrie, aldus de startup. Rein4ced heeft KU Leuven Gemma Frisius Fund, Finindus en Innovation Fund als investeerders.

Het composietmateriaal van Rein4ced is ook interessant voor de auto- en luchtvaartindustrie.

Op dit moment zijn wielerliefhebbers bang om een valpartij te maken met hun vaak zeer dure fietsen in koolstofvezels. ‘De reden daarvoor is de slechte impactbestendigheid van het materiaal’, weet Dave Luyckx van Rein4ced. ‘Ons nieuwe materiaal combineert koolstofcomposieten met speciaal ontwikkelde staalvezels en verhoogt radicaal de impactbestendigheid terwijl het toch een hoge sterkte en een laag gewicht behoudt. In tegenstelling tot traditionele breekbare composietmaterialen toont het staalvezelcomposiet van Rein4ced een compacte zichtbare deuk bij impact en blijft de integriteit van het kader behouden. In vergelijking met de bestaande manuele en arbeidsintensieve processen implementeert Rein4ced het materiaal in een zorgvuldige, kwalitatieve en volledig automatische manier en produceert het onderdelen met consistente eigenschappen. Dit zal ook nog andere voordelen met zich brengen, zoals lagere logistieke kosten en kwaliteitscontrole en het tot stand brengen van een flexibelere en reactievere toeleverketen.’

Rein4ced-directeur Michaël Callens vult aan: ‘De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal en de hoge graad van productautomatisering en consistente kwaliteit zijn niet alleen belangrijk in de fietsindustrie. Voor ons is de fietsmarkt onze eerste targetmarkt omdat die markt gekenmerkt is door een snelle introductie van nieuwe technologieën en snelle lanceringen op de markt. We zijn er echter van overtuigd dat de specifieke voordelen ook interessant zijn in andere markten waar composieten uitvoerig worden gebruikt, zoals de auto- en luchtvaartindustrie.’