Schaeffler reorganiseert en schrapt 4400 banen

Alexander Pil
16 september

Toen de coronapandemie eerder dit jaar uitbrak en de vraag in alle drie de divisies sterk daalde, reageerde Schaeffler snel met kortetermijnmaatregelen die de automotive- en industriële toeleverancier tot dusver in staat stelden de crisis relatief ongeschonden te doorstaan. Zo heeft het bedrijf de reikwijdte van zijn vrijwillige vertrekregeling uitgebreid van 1300 naar 1900 arbeidsplaatsen, waarvan 1700 in Duitsland. Het maakte ook gebruik van tijdelijke maatregelen, zoals sluitingsdagen van fabrieken, het opmaken van opgebouwde overuren en vakantieverlof, en tijdelijk van de Duitse subsidie voor werktijdverkorting.

Hoewel de vraag in de afgelopen maanden in alle drie de divisies en vier regio’s van Schaeffler is toegenomen, blijft de onzekerheid rond de pandemievooruitzichten en de daaruit voortvloeiende economische neergang groot. Bovendien wijzen markt- en omzetprognoses voor de vijf jaar tot 2025 op een langzaam herstel, wat resulteert in structurele overcapaciteit in de productievestigingen van het bedrijf. De auto-industrie, die al een structurele transformatie onderging tijdens de overgang naar elektrificatie, is zwaar getroffen door de huidige crisis. Er wordt verwacht dat de wereldwijde voertuigproductie voor dit jaar 20 procent lager zal zijn dan in 2019, en een terugkeer naar het niveau van vóór de crisis op zijn vroegst in 2024 wordt bereikt. De wereldwijde industriële productie is ook aanzienlijk beïnvloed, met schattingen voor 2020 die wijzen op een daling van 8 tot 12 procent.

In dat licht ziet Schaeffler zich genoodzaakt in te grijpen. Het pakket maatregelen heeft twee hoofddoelen. Ten eerste, het terugdringen van de structurele overcapaciteit en de consolidatie van de Europese vestigingen, met name die in Duitsland. Ten tweede, het versterken van het concurrentievermogen van het bedrijf en de opbouw van lokale capaciteiten bij geselecteerde vestigingen in Duitsland. Schaeffler verwacht een streep te moeten zetten door 4400 arbeidsplaatsen, waarvan verreweg het grootste gedeelte in thuisland Duitsland. Alle divisies binnen de groep en alle functies zullen worden geraakt. Samen met de consolidatie en reorganisatie schat Schaeffler daarmee 250 tot 300 miljoen euro te kunnen besparen.