TU Delft in zevende hemel na succesvolle Flying-V-test

Collin Arocho
3 september

De Technische Universiteit Delft heeft de eerste succesvolle testvlucht achter de rug van het schaalmodel van KLM’s zeer efficiënte Flying-V-vliegtuigontwerp. Na uitgebreide windtunneltests en talloze grondproeven bracht een team van onderzoekers en ingenieurs van de TU Delft – samen met een team van Airbus – de drie meter brede drone van 22,5 kg naar een Duitse vliegbasis voor de eerste serie testvluchten. Het doel was om een ​​eerste indruk te krijgen van de vliegkenmerken.

Foto: Malcom Brown

Tijdens de tests probeerde het team met succes op te stijgen, een aantal testmanoeuvres uit te voeren totdat de batterijen bijna leeg waren en vervolgens veilig te landen. Hoewel de eerste tests een succes waren, kwam het team verschillende uitdagingen tegen. Ze werden gedwongen om het zwaartepunt van het vliegtuig te veranderen en de antenne vast te zetten om telemetrie te verbeteren. Al met al werd de rotatie bij het opstijgen gemakkelijk uitgevoerd bij een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld. Wel lieten de testvluchten zien dat het huidige ontwerp nog te veel “Dutch roll” vertoont, waardoor een ietwat ruwe landing ontstaat.

‘Een van onze zorgen was dat het vliegtuig misschien wat moeite zou hebben met het opstijgen, aangezien eerdere berekeningen hadden uitgewezen dat ‘rotatie’ een probleem zou kunnen zijn’, zegt projectleider Roelof Vos. ‘Het team heeft het geschaalde vluchtmodel geoptimaliseerd om het probleem te voorkomen, maar je moet vliegen om het zeker te weten.’