Universiteit Twente start masterprogramma robotica in 2022

Alexander Pil
16 juni

Medio vorig jaar kondigde UT-rector Thom Palstra al aan dat de Twentse universiteit van plan was om een nieuwe master in robotica te beginnen. Inmiddels is duidelijk dat de geplande aftrap in 2021 niet gaat lukken; vanaf september 2022 voegt UT de roboticamaster toe aan haar onderwijsaanbod. De opleiding is naar eigen zeggen ‘het antwoord op de enorme marktvraag en de populariteit van het vakgebied robotica onder (aankomende) studenten’.

De robot voor borstkankeronderzoek van UT’er Vincent Groenhuis is een mooi voorbeeld van de roboticakennis op de Twentse universiteit. Foto: UT

Op de Universiteit Twente wordt momenteel druk gewerkt om alle formele stappen te doorlopen. In het voorjaar van 2022 wordt duidelijk of de master definitief van start kan gaan vanaf het collegejaar 2022-2023. Accreditatieinstelling NVAO geeft dan uitsluitsel over de ‘Toets Nieuwe Opleiding’ en brengt een advies uit aan de minister. Alle seinen staan voorlopig op groen en de UT is overtuigd van het bestaansrecht van deze nieuwe master.

‘Robotica is al jaren een snelgroeiende sector en de laatste jaren gaan de ontwikkelingen razendsnel’, zegt opleidingsdirecteur Jan Broenink, die samen met Stefano Stramigioli de onderzoeksgroep Robotics and Mechatronics van de UT leidt. ‘Denk aan operatierobots in de medische zorg, in fabrieken en in ons dagelijks leven. Op de UT hebben we alles in huis om studenten voor te bereiden op een toekomst in dit vakgebied. In deze master komt een aantal belangrijke UT-disciplines samen, denk aan informatica, artificial intelligence, mechatronica, werktuigbouwkunde en elektrotechniek.

De UT wil studenten bovendien voorbereiden om te innoveren en ondernemen in deze sector. ‘We zien dat roep om robotica-experts exponentieel toeneemt. Grote bedrijven als ASML, Demcon en VDL staan te springen om breed opgeleide robotica-experts en ook zien we dat een kwart van het aantal robotica-vacatures een onderzoeks- of r&d-positie betreft’, vertelt Broenink. ‘De combi tussen onderzoek, onderwijs en valorisatie komt daarom sterk naar voren in deze master. Ook leggen we een sterke link met challenge based learning, een nieuwe onderwijsvisie van de UT. Hierin worden organisaties en bedrijven actief betrokken bij onderzoeks- en onderwijsprojecten. We halen vragen op uit industrie en samenleving en gaan daarmee aan de slag.’