Vanmoof schakelt op met investering van 108 miljoen

Collin Arocho
2 september

Een jaar na het binnenhalen van 34 miljoen euro in zijn B-financieringsronde schakelt e-bike-ontwikkelaar Vanmoof nog een tandje bij. Het Amsterdamse bedrijf heeft namelijk aangekondigd dat het zijn C-serie heeft afgerond met een opbrengst van ongeveer 108 miljoen euro – de grootste ooit voor een Europees fietsmerk. Met deze nieuwe injectie brengt Vanmoof het totaal opgehaalde kapitaal op meer dan 150 miljoen euro. Vanmoof zal het nieuwe kapitaal gebruiken om zijn productie uit te breiden en zijn hardware- en softwarecomponenten te verbeteren om ervoor te zorgen dat zijn e-bikes toegankelijker zijn voor consumenten.

Foto: Vanmoof

Investeringen in de C-ronde kwamen van Gillian Tans, de voormalige topman van Booking.com, en bestaande investeerders Norwest Venture Partners, Felix Capital, Balderton Capital en Triplepoint Capital. De grootste investering kwam van de Aziatische private equity-onderneming Hillhouse Investment, die onlangs de nieuwe eigenaar werd van de Philips Domestic Appliance-divisie.

‘We vinden elk onderdeel van de fiets opnieuw uit via herontwerp en herontwikkeling. Het is nog nooit eerder gedaan en zal de manier waarop een fiets wordt gemaakt, verkocht en onderhouden, voor altijd veranderen’, zegt Taco Carlier, medeoprichter van Vanmoof. ‘Het zal ons helpen om de komende vijf jaar tien miljoen mensen op onze fiets te krijgen. Onze investeerders delen in onze visie voor een slimmere en schonere mobiliteitstoekomst.’