VDL blijft winstgevend, ondanks corona

Alexander Pil
8 september

De gevolgen van de coronacrisis zijn het afgelopen halfjaar niet aan VDL voorbijgegaan. Omzet en resultaat van het industriële familiebedrijf zijn gedurende de eerste zes maanden van 2020 gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Positief is dat door de strategie van spreiding van risico’s door diversificatie VDL het eerste halfjaar winstgevend heeft afgesloten. De coronacrisis heeft vooral de automotive-industrie hard geraakt, terwijl andere sectoren, zoals hightech, infrastructuur, food en health, minder gevolgen ondervinden. Door de aantrekkende marktvraag is VDL ‘gematigd positief’ over het tweede halfjaar.

De gecombineerde omzet is na de eerste zes maanden uitgekomen op 2,0 miljard euro. Dat is een afname van 32 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen gedaald van 76 miljoen euro vorig jaar naar 25 miljoen euro nu. Voor heel 2020 rekent het Eindhovense bedrijf op een omzetdaling van ongeveer 25 procent in vergelijking met 2019.

‘We kijken terug op een zwaar eerste halfjaar’, licht president-directeur Willem van der Leegte toe. ‘Bij een aantal bedrijven heeft de productie gedeeltelijk of in z’n geheel stilgelegen; nagenoeg al onze 104 bedrijven hebben op de een of andere manier met de crisis te maken gehad.’

De coronacrisis gaat over de beschikbaarheid van drie factoren: materialen, medewerkers en marktvraag. Om te kunnen produceren, dienen deze drie factoren tegelijkertijd in voldoende mate aanwezig te zijn. In diverse industrieën zijn één of meerdere van deze factoren geheel of gedeeltelijk niet beschikbaar geweest. Van der Leegte: ‘Dat we door onze strategische spreiding van activiteiten en ons aanpassingsvermogen desondanks winstgevend zijn gebleven én al onze vaste medewerkers binnenboord hebben gehouden, stemt ons positief.’ Dat lukte mede doordat het via de eerste NOW-regeling een voorschot van de overheid kreeg van vijftig miljoen euro.

Mondkapjes

VDL start een joint venture met DSM voor de productie van kwalitatief hoogwaardige medische mondmaskers en voor het benodigde filtermateriaal. De nieuwe gemeenschappelijke onderneming, Dutch PPE Solutions, biedt bij de start werkgelegenheid aan enkele tientallen medewerkers in Helmond en Geleen.

Beide bedrijven investeren meerdere miljoenen in de aanschaf van machines en het bouwen van een productielocatie voor meltblown polypropyleen, de kritische filterlaag in medische gezichtsmaskers die virussen filtert, en in de productie van gezichtsmaskers. De joint venture start in oktober in Helmond met de productie van medische maskers, type FFP2. De meltblown polypropyleenfabriek in Geleen is naar verwachting operationeel vanaf april volgend jaar.

Nedcar

Eerder werd duidelijk dat VDL Nedcar dit jaar minder auto’s zal produceren dan in 2019. De omzet staat na twee kwartalen op 903 miljoen euro. Dat was een jaar geleden 1,62 miljard. Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen maakt de auto-industrie een turbulente periode door, aldus VDL. De coronacrisis is daar bij gekomen, waardoor Nedcar in maart de productie ruim zes weken heeft onderbroken. Sinds begin juni worden weer auto’s gebouwd in twee diensten. Corona heeft de mondiale marktvraag naar nieuwe auto’s verder doen afnemen. Een van de gevolgen hiervan is dat Nedcar het additionele BMW-model niet zal gaan bouwen, waarover in 2019 met BMW een contract is overeengekomen. Op dit moment spreekt VDL met de Duitse autofabrikant over de opvolging van andere mogelijke modellen. Daarnaast voert het gesprekken met potentiële nieuwe opdrachtgevers die mogelijk auto’s willen laten bouwen in Born.