VDL levert 80 agv’s aan haven Singapore

Nieke Roos
28 maart

Havenoperator PSA heeft tachtig autonome elektrische voertuigen besteld bij VDL. Vanaf 2021 gaan de agv’s 24/7 containers vervoeren in de terminal van Singapore. De order levert VDL voor tientallen miljoenen euro’s aan inkomsten op en ongeveer honderdduizend uur werk tot 2023. In Nederland heeft het bedrijf hiervoor vooral behoefte aan engineers en softwareontwikkelaars, in Singapore breidt het zijn lokale serviceorganisatie uit voor de eindassemblage.

PSA heeft grote uitbreidingsplannen in Singapore. In de Tuas-haven bouwt het terminals met een jaarlijkse capaciteit van 65 miljoen containers. De eerste aanlegplaats zal over twee jaar operationeel zijn. In 2015 heeft VDL al twee agv-prototypes geleverd aan Singapore. ‘Deze functioneren naar volle tevredenheid van PSA en dat heeft de basis gelegd voor de nieuwe order’, aldus manager Karel Smits van VDL Automated Vehicles.

De agv’s die VDL aan PSA levert, rijden volledig elektrisch en autonoom met een maximumsnelheid van 25 km/uur. Ze zijn vijftien meter lang, twee meter hoog en hebben een maximaal tilgewicht van 65 ton (vergelijkbaar met acht lichtgewicht stadsbussen exclusief passagiers).

VDL Automated Vehicles is een samenwerkingsverband van meerdere VDL-bedrijven. De uitvoering ligt bij VDL Steelweld in Breda. VDL Containersystemen in Hapert levert modules toe. Het samenwerkingsverband heeft eerder agv’s geleverd aan onder meer overslagbedrijf Europe Container Terminals in Rotterdam en aan Basf in het Duitse Ludwigshafen, waar ze onbemand rijden tussen het overige verkeer op een industrieterrein.