Vijf miljoen voor Delftse hyperloop-starter

6 september 2018

Het Delftse Hardt Hyperloop ontvangt opnieuw een miljoeneninvestering. InnoEnergy, het netwerk rond duurzame energie van het European Institute of Technology (EIT), steekt vijf miljoen euro in de startup. Hardt wil het geld gebruiken voor de ontwikkeling van zijn eigen technologie, maar ook om partijen bij elkaar te brengen die nodig zijn voor het realiseren van een hyperloop-systeem in Europa. Eerder dit jaar schaarden onder meer al diverse bedrijven achter dit initiatief, nu komen daar onder meer Deutsche Bahn en Continental bij. Met de investering van InnoEnergy hoopt Hardt ook andere partijen over de streep te halen om samen te werken.

Hardt ontstond begin vorig jaar uit een studentencompetitie georganiseerd door Elon Musks Spacex rond hyperloop-technologie, waar het Delftse team als eerste eindigde. In eerste instantie richtten de Delftenaren zich volledig op de doorontwikkeling van hun technologie, die pods met magneten laat zweven zoda er geen wrijving ontstaat.

Al snel verschoof de aandacht echter naar het ecosysteem dat nodig is om hyperloop-routes daadwerkelijk te realiseren. ‘Je kunt zoiets als nieuwe infrastructuur niet van de grond krijgen door alleen technologie te ontwikkelen’, zegt Jelte Altena, hoofd marketing van Hardt. ‘Het is veel breder dan technologie, het draait om het maatschappelijke vraagstuk hoe we ons transport in de toekomst vorm willen geven. Bij nieuwe infrastructuur zijn heel veel stakeholders betrokken, als je daar niet samen in optrekt, komt er geen draagvlak.’

Daarom zet Hardt zich nu in voor de ontwikkeling van regelgeving en standaarden rond hyperlooptechnologie. In mei trapte het daarvoor een consortium af met Tata Steel, scheepsbouwer Royal IHC en bouwbedrijf Bam. DB Engineering & Consulting (Deutsche Bahn), Continental en Engie Laborelec sluiten zich daar nu bij aan. Afgelopen juni sprak het ook al met drie andere hyperloop-starters af om samen op te trekken bij de ontwikkeling van standaarden: het Canadese Transpod, het Spaanse Zeleros en het Poolse Hyper Poland. Daarnaast probeert het de dialoog aan te gaan met overheden.

Techwatch Books: Fortunes of High Tech

Begin dit jaar haalde het bedrijf al 1,25 miljoen euro op bij diverse investeerders, nadat de NS en investeringsfonds Uniiq er eerder al zes ton instaken. Nu komt daar dus nog eens vijf miljoen euro bij, als onderdeel van een grotere kapitaalronde. Het verse kapitaal wordt gedeeltelijk gestoken in de uitbreiding van het personeelsbestand, wat nodig is voor de samenwerking met alle betrokkenen.

Daarnaast is het geld ook bedoeld voor de ontwikkeling van eigen technologie, die nog steeds doorloopt. Altena denkt dat er uiteindelijk ruimte is voor verschillende spelers in die markt. ‘We zullen geen dingen gaan doen waar een andere partij al heel goed in is. Maar ik denk dat de hyperloopmarkt zich net zo zal ontwikkelen als de luchtvaart, daar zijn uiteindelijk duizenden bedrijven betrokken bij de bouw van een enkel vliegtuig.’